Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů :: Portál LF MU
Projekt MEFANET (MEdical FAculties Educational NETwork)
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity
Rada pro informační technologie v medicíně, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity
Institut biostatistiky a analýz, Lékařská a Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity

Hematoonkologie a elektronické testy

Hematoonkologie a elektronické testy

Dalším krokem vpřed v modernizaci výuky na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity je využití elektronických testů pro závěrečné hodnocení studentů po stážích. Cvičné průběžné ověřování znalostí i ostré finální zkoušení s pomocí odpovědníků v Informačním systému MU získávají stále větší oblibu nejen u vyučujících, ale především u samotných studentů. Každé dva týdny během semestru se v prostorách počítačové učebny IBA realizují elektronické testy pro studenty, kteří právě ukončili stáž.


Pod vedením pana prof. MUDr. Z. Adama CSc. z Interní hematoonkologické kliniky vznikla databáze testových otázek, která nyní slouží jako zdroj při generování zcela náhodných a jedinečných zadání. Studentům je s využitím počítačů předložen automaticky vyhodnocovaný multiple-choise test sestavený z dvaceti otázek, na jehož složení mají časový limit třiceti minut. Díky širokým možnostem IS MU našla otázka bezpečnosti jasnou a snadnou odpověď. Kombinace omezení přístupu k odpovědníkům k danému datu, omezení pro dané IP adresy počítačů v učebně a monitorování e-technika přímo na místě, zaručuje plnou kontrolu nad všemi studenty a vylučuje jakýkoli pokus o podvod. Zajímavostí je zobrazování barevného pruhu v levé části obrazovky při spuštění samotného testu. Jakmile tento pruh zmizí z monitoru, značí to, že student opustil testovací agendu v IS MU, což má přísně zakázáno. Jak se vidět z fotodokumentace, při vhodném výběru místa v učebně může vyučující velmi snadno kontrolovat díky barevnému označení všechny studenty a ti tak nemohou test vyplňovat s pomocí internetových vyhledávačů.

Díky spolupráci vedení hematoonkologie a e-technika byl nalezen způsob, jak efektně a především efektivně ověřit znalosti studentů. Pro vyučující je hlavním pozitivem úspora času oproti ústnímu zkoušení, unikátní zadání pro každého studenta a okamžitá dostupnost výsledků. Studenti mají test i jeho výsledek přímo v systému, kde se denně pohybují a tak jim využití moderních informačních technologií pro testování nečiní sebemenší potíže.  

Profesor Adam okomentovat využití multiple-choice testů takto:

„Ověřili jsme si metodou prospektivní randomizované srovnávací studie, že tento způsob excelentně funguje. V této naší studii první skupina studentů věděla, že po ukončení stáže bude testována, ale že výsledek testů nebude podmínkou pro udělení zápočtu. Průměrný počet dobře zodpovězených otázek z oblasti hematologie byl v této skupině 7 z 20. Další skupina však již věděla, že zápočet bude udílen pouze při zodpovězení dostatečného počtu otázek. Při neúspěchu může student přijít za 14 dní a zkusit test znovu. Bez zodpovězení dostatečného počtu otázek nemá student nárok získat zápočet. Průměrný počet správně zodpovězených otázek byl v této skupině již 15 z 20. A nejen to, i všichni vyučující měli pocit, že studenti pozorněji sledují výuku, ptají se a diskutují.
Na základě této zkušenosti se nám jeví, že multiple choice testy jsou tím správným prostředkem, který vede k tomu, aby výuka ze strany učitelů vedla i k naučení na straně studentů. Doufáme, že informace získané tímto průběžným učením budou i déle setrvávat v hlavně studentů (budoucích lékařů) než informace natlačené do hlavy jen pro jeden den zkoušky. Informace získané při studiu jsou předpokladem toho, aby byli dobrými lékaři a ne pouze nositeli titulu MUDr.

Považuji kontrolu vědomostí získaných v rámci blokových stáží a udílení zápočtů ne za fyzickou, ale pouze za duševní přítomnost za cestu vpřed ke zkvalitnění výsledného produktu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity, kterým je Medicinae Universae Doktor. A tato cesta vpřed vyžaduje materiální podmínky (počítačové učebny) a výpočetní odborníky, protože bez nich by z otázek připravených lékaři nevznikly multiple choice testy. Dnešní doba vyžaduje tedy úzkou spolupráci klinických učitelů a informatiků při rozvoji výuky na Lékařské fakultě.
Optimální kontrola toho, zda lékařská fakulta funguje správně (= produkuje dobře připravené lékaře), nemůže spočívat pouze na zkouškách, jak tomu bylo dříve. Mnohem efektivnější je uzavření výuky jednoho oboru ústní zkouškou, jak tomu bylo dříve, v kombinaci s průběžnou kontrolou a udílení zápočtů za duševní účast ve výuce, ověřenou multiple choice testy."
 

Fotodokumentace:

Elektronické testování Elektronické testování Elektronické testování Elektronické testování


 

Klíčová slova: Elearning, testování, hematoonkologie


Creative Commons LicenseObsah článku podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
autor: Martin Komenda, Zdeněk Adam | pracoviště: Institut biostatistiky a analýz | publikováno: 26.10.2009 | poslední úpravy: 11.4.2012
citace: Komenda Martin, Zdeněk Adam: Hematoonkologie a elektronické testy. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů :: Portál Lékařské fakulty Masarykovy univerzity [online] 26.10.2009, poslední aktualizace 11.4.2012 [cit. 2017-09-24] Dostupný z WWW: <http://portal.med.muni.cz/clanek-510-hematoonkologie-a-elektronicke-testy.html>. ISSN 1801-6103.
 

Komentáře a diskuse

  • Důvěra  (mtum@email.cz, 21.2.2010, 11:26)
    Při čtení tohoto článku mi hrůzou stávají vlasy na hlavě. "Zajímavostí je zobrazování barevného pruhu v levé části obrazovky při spuštění samotného testu. Jakmile tento pruh zmizí z monitoru, značí to, že student opustil testovací agendu v IS MU, což má přísně zakázáno. Jak se vidět z fotodokumentace, při vhodném výběru místa v učebně může vyučující velmi snadno kontrolovat díky barevnému označení všechny studenty a ti tak nemohou test vyplňovat s pomocí internetových vyhledávačů." Nechceme rovnou aby měl každý student nad hlavou kameru, která by ho při zkoušce sledovala? A před testem všichni povinně na WC vy
    • Důvěra 2  (mtum@email.cz, 21.2.2010, 11:37)
      A před testem všichni povinně na WC vyčůrat! Kde se poděla vzájemná důvěra mezi studenty a pedagogy? Proč jsou studenti a priori považování za ty špatné, ty kteří chtějí podvádět, opisovat, ty kteří se neučí? Ze současných afér spojených s plagiatorstvím a podváděním v Plzni víme, že ani učitelé nejsou úplní "svatoušci". A podvádění u profesorů má zajisté dalekosáhlejší následky než u studenta, který si napíše tahák se vzorečkem, který si nemůže zapamatovat a který v běžném životě snadno najde na internetu. Kdo nám studentům pak má být vzorem? Jistě víte, že na univerzitě v Princetonu funguje stoletý "Honor Code". Princeton se (právem) pyšní tím, že svým studentům věří. Na znak této důvěry tak profesoři povinně odcházejí z místností, kde studenti píší testy! Až se dopracujeme na tuto úroveň, tak se tím můžeme chválit v novinách a na internetu. Za současný přístup bychom se měli spíše stydět! S pozdravem Mirek Tuma 
      • RE: Důvěra 2  (komenda@med.muni.cz, 19.3.2010, 13:29)

        Vážený pane Tůma, pohybuji se v oblasti e-learningu už několik let a musím říci, že za tuto dobu jsem se při elektronických testech na LF MU setkal s různými přístupy studentů. Rozhodně s Vámi souhlasím, že je potřeba na studenty nahlížet v dobrém, což také činíme. Bohužel čas od času se mezi nimi ukáže černá vrána. Bezpečnostní opatření při e-testech jsou nezbytností, jelikož možnosti Internetu a IT jsou opravdu téměř neomezené. Neberte, prosím, tato omezení jako znak nedůvěry, ale jako krok k zajištění stejných podmínek pro všechny zkoušené. Tomu, kdo přijde připraven a s dobrými úmysly to zajisté vadit nebude.  Martin Komenda

        • RE: RE: Důvěra 2  (mtum@email.cz, 6.4.2010, 18:58)
          Ano, b******** slusne lidi slo nam Cechum vzdy na jednicku!
      • RE: Důvěra 2  (Jan Alán, 2.10.2010, 21:48)
        Nedá mi to nereagovat i na tuhle číst. Pokud se týká plagiátorství učitelů, bývají za to potrestáni. O studentech se tohle určitě říct nedá. Předpisy většiny českých VŠ říkají, že jakýkoliv odhalený podvod u zkoušek či při výuce by měl vést k disciplinární komisi a trestu (i v podobě vyloučení). Za 9 let svého působení v akademické sféře jsem slyšel pouze o jediném případu. Možná by měli učitelé začít s důsledným uplatňováním tohoto postupu, potom bysme si mohli dovolit luxus ve stylu Vámi zmíněného "Honor Code", jelikož by si lidé opravdu uvědomili, že podvádění prostě není přijatelné.
    • RE: Důvěra  (Jan Alán, 2.10.2010, 21:31)
      Váš příspěvek je nadepsaný "Důvěra". Co se týká důvěry, měli by studenti začít nejdříve sami u sebe a důvěru učitelů si zasloužit. V nedávné době bylo na MU odhaleno mnoho přípádů používání vysílaček, mobilů a minisluchátek k napovídání u zkoušek. Když jsem jako učitel hlídal u testů, stačilo se pouze otočit, podívat se jinam, poradit někomu, kdo si nevěděl rady a hned toho bylo mohutně zneužito. Míra kontroly je neodlučitelně spjata se způsoby kontrolovaných.
  • Duvera 2  (mtum@email.cz, 28.11.2010, 13:53)
    Vazeny pane Alane, Vase reakce mi bohuzel trochu pripomina retoriku minuleho rezimu. Verim v to, ze pokud student dobrovolne jde na vysokou skolu, ktera bezesporu patri mezi ty nejtezsi, tak tam jde primarne pro to, aby se neco naucil a po studiu mohl pracovat jako dobry lekar. Urcite tam nejde pro to, aby se neucil a misto toho pouze podvadel, opisoval, pouzival minisluchatka :-) a vysilacky. Jaky by takove studium pak melo vyznam? Pokud se toto opravdu na LF deje (zatim jsem osobne nikoho primo u zkousky podvadet nevidel), tak je to pouze vysledek spatneho systemu zkouseni, kdy nekteri jedinci jsou v zoufalstvi k temto krokum systemem prinuceni. O tom, ze plagiatorstvi ucitelu se tresta by se dalo take polemizovat. Kolika turbostudentum z Plzne byly odebrany diplomy? Kolik pedagogu, kteri takove studium ridili a sami byli plagiatory sedi ve vezeni? Ucitele by meli primarne zacit u sebe, zmenit svuj pristup ke studentum, prestat je zbytecne b.uzerovat a zacit si vzajemne duverovat. To, ze si studenti napovidaji u nejakeho testu (jehoz vypovedni hodnota je vetsinou stejne miziva), bych za katastrofu nepovazoval. Mira zkouseni nastudovane latky je na LF dle meho nazoru dostatecna - temer ze vseho jsou ustni zkousky, na kterych podvadet prakticky nelze (a dobry zkousejici by to stejne rychle odhalil doplnujici otazkou...). S pozdravem Tuma 

Vložit nový příspěvek:

Autor / e-mail: [ přihlášení/ověření uživatele ]
Titulek:
Text:
 
 Přidat štítek:   Štítek odeslán, děkujeme