Multimediální učební pomůcky

Poruchy myšlení

Autor: Michaela Vrzalová, Libor Ustohal

anotační obrázek

Vyšetření pacienta s akutní psychotickou epizodou. Video bylo natočeno asi po 4 týdnech léčby, kdy se pacientův stav stabilizuje. Z vyšetření pacienta vyplývá: Psychomotorické tempo: Mírně zpomaleno - Pozornost: Hypoprosexie - Emotivita: Oploštělá - Nálada: Nevýrazná - Řeč: Hlasitá, šroubovaná, spisovná - Vnímání: Komentující sluchové halucinace - Myšlení (forma): Šroubované, tangenciální, paranoidní, ulpívavé, pseudofilosofické, paralogie, porucha abstrakce - Myšlení (obsah): Paranoidně-persekuční bludy, autoakuzační bludy, naznačen blud megalomanický (respektive dezaktualizován), hypochondrický blud, religiózní obsah.
 

Klinická imunologie pro zdravotní laboranty

Autor: Jindřich Lokaj, Jiří Litzman

anotační obrázek

Texty k přednáškám z klinické imunologie pro bakalářský studijní směr "zdravotní laborant" LF MU. Obsah prezentací: imunitní systém a jeho fyziologický význam, buněčná podstata imunutního systému, vrozená imunita, adaptivní imunita, regulace v imunitním systému, slizniční imunitní systém, ovlivnění imunity, imunodeficience, atopie, autoimunita, nádorová imunologie, transplantace, SLP.

Imunologie VŠ lékařství

Autor: Jiří Litzman

anotační obrázek

Přednášky pro předmět „imunologie“ za zabývají především teoretickými aspekty imunitní odpovědi. Jsou popsány mechanismy specifické i nespecifické imunity, vzájemné vztahy mezi specifickou a nespecifickou imunitou stejně jako regulace imunitní odpovědi. Důležitou součástí přednáškového cyklu jsou i poznatky o regionalizaci imunitní odpovědi, stejně jako zvláštní kapitola o odpovědi imunitního systému na mikrobiální agens.

Anatomická pitva hlavy

Autor: Ivana Svíženská, Marie Kalabusová, Jana Maňáková, Ondřej Růžička, Tomáš Ninger, Tomáš Hlaváček, Václav Žižlavský a Bhavin Rajendra Doshi

anotační obrázek

Film je určen studentům všeobecného a zubního lékařství pro přípravu na pitvu hlavy v rámci předmětu Anatomie III – pitvy. Film se zaměřuje na preparaci obličejových krajin i krajin mozkové části hlavy tak, jak je postupováno při pitvě hlavy na Anatomickém ústavu LF MU v Brně. První část zahrnuje preparaci těchto krajin: regio parotideomasseterica, přední obličejová krajina, očnicová krajina, regio temporalis, regio occipitofrontalis a lební dutina. Druhá část obsahuje: řez na farynx, preparaci prevertebrálních svalů, faryngu a parafaryngového prostoru, pitvu měkkého patra, infratemporální jámy, ústní dutiny, hrtanu, nosní dutiny a očnice.

Metody kapalinové chromatografie ve výuce biomedicínských oborů

Autor: Kristýna Pěnčíková, Jana Urbanová, Ondřej Peš, Eva Táborská

anotační obrázek

Tematický soubor instruktážních videozáznamů o principech metod kapalinové chromatografie a jejich využití v biomedicínských oborech. Zahrnuty jsou tenkovrstvá chromatografie, iontově výměnná, gelová a vysokoúčinná kapalinová chromatografie. Videozáznamy vznikly za podpory projektu FRVŠ 1344/2012 a mohou být využity při praktické výuce studentů na LF MU, PřF MU a FEKT VUT. 

Interaktivní algoritmy pro výuku vybraných témat akutní medicíny

Autor: Petr Štourač, tým studentů a učitelů vytvářejících výukový obsah portálu AKUTNE.CZ

anotační obrázek

Algoritmizace a procesní řízení léčebného procesu se s rozvojem systémů řízení kvality a vyhodnocování vlastní kvality péče stává hitem současnosti. Je zřejmé, že procesně myslící lékař dokáže na náhle vzniklé situace, jimiž se akutní medicína hemží, reagovat efektivněji, rychleji a ekonomičtěji. Webový portál AKUTNE.CZ se prostřednictvím interaktivních výukových algoritmů snaží o simulaci rozhodovacího procesu u akutního pacienta. Jednoznačným cílem je, aby si student uchoval v paměti správné postupy vedoucí k řešení akutních situací. Obsahem tohoto souborného díla je 22 algoritmů v českém i anglickém jazyce, ve kterých jsou interaktivní formou zpracována témata akutní medicíny, a to od přednemocniční péče až po péči vysoce specializovanou ve formě nemocniční péče o kriticky nemocné.

Interaktivní testy k tématům akutní medicíny

Autor: Petr Štourač

anotační obrázek

Edukační portál AKUTNE.CZ nabízí svým uživatelům mimo jiné také možnost, jak ověřit své znalosti v oblasti akutní medicíny. Testová agenda je součástí bohaté nabídky různých druhů výukových materiálů. V současnosti je na portálu AKUTNE.CZ šest autoevaluačních elektronických testů, které se tematicky dotýkají různých oborů akutní medicíny.

Vyšetření moče diagnostickými proužky

Autor: Jiří Slanina, Ondřej Peš, Martina Čarnecká, Hana Paulová

anotační obrázek

Chemické vyšetření moče, založené na důkazu tzv. patologických složek moče, patří mezi základní biochemické analýzy. Výuková videa poskytují základní informace o správném způsobu provedení chemického vyšetření moče pomocí diagnostických proužků. Videa také obsahují animace, která vysvětlující princip některých stanovení a upozorňují na možné příčiny falešně pozitivních nebo falešně negativních výsledků. Videa slouží k doplnění praktických cvičení předmětu biochemie.

Miniinvazívní terapie stresové inkontinence TVT páskou

Autor: Gabriel Varga, Kamila Karmašová, Martin Hajný

anotační obrázek

TVT („tension-free vaginal tape“), je metoda založena na experimentálním výzkumu uzavíracího mechanizmu ženské močové trubice. Tato operace nekoriguje patologickou hypermobilitu uretry a neelevuje hrdlo močového měchýře, ale pooperační kontinenci zajišťuje mimo jiné i pomocí kolénkového zalomení na uretře, v místě implantované pásky, které nastává při stresovém manévru. Operace se řadí mezi minimálně invazivní chirurgické výkony a je prováděna ambulantně nebo v rámci krátkodobé hospitalizace.

Anatomická pitva - Úvod do pitevních cvičení

Autor: Ivana Svíženská, Eva Ondroušková, Monika Žižlavská

anotační obrázek

Anatomická pitva je neoddělitelnou součástí studia anatomie. Je důležitá zejména proto, aby si student ujasnil topografická vztahy orgánů a struktur, o nichž se dozvěděl při studiu systematické anatomie. Cílem výukového filmu Anatomická pitva – Úvod do pitevních cvičení je podat studentům lékařské fakulty informace, na základě kterých budou schopni preparovat kteroukoliv oblast lidského těla, pod dohledem zkušeného učitele anatomie. Film informuje pouze o technice pitvy, pro pitvu konkrétních oblastí těla musí student nastudovat postup z učebnice.