Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů :: Portál LF MU
Projekt MEFANET (MEdical FAculties Educational NETwork)
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity
Rada pro informační technologie v medicíně, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity
Institut biostatistiky a analýz, Lékařská a Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity

E-learning

Řazeno podle: priorita a čas poslední úpravy
Jít na stránku: 1 2 3

Perioperační ošetřovatelská péče v anesteziologii

Perioperační ošetřovatelská péče v anesteziologii

Připravené videozáznamy s doplněnými texty slouží jako edukační materiál nejen pro anesteziologické sestry na operačních sálech, ale pro všeobecné sestry i studenty ošetřovatelství a lékařství. Zaměřují se na problematiku anestezie během operačního výkonu, použití zdravotnických přístrojů na operačních sálech a přibližují pracoviště, provoz a povinnosti anesteziologické sestry ve spolupráci s lékařem anesteziologem.

 
autor: Jaroslava Jedličková, Miluše Mezenská, Jitka Zemanová, Jaroslav Winkler | obor: Anesteziologie a intenzivní medicína, Nelékařské zdravotnické vědy | publikováno: 3.4.2015 | poslední úpravy: 6.3.2017 | Creative Commons License

E-learningový kurz geriatrie

E-learningový kurz geriatrie

Kurz poskytuje základní vhled do specifických rysů chorob vyššího věku, jejich diagnostiky a terapie s ohledem na hlavní cíl geriatrické medicíny – tedy maximální zachování soběstačnosti, návrat a setrvání ve vlastním prostředí. Důraz je kladen na celostní pohled na nemocného včetně jeho adherence k terapii, zázemí v rodině a dalších sociálních vazeb. Je podán přehled nástrojů pro zjišťování základních parametrů komplexního geriatrického vyšetření včetně stanovení míry soběstačnosti, intelektového výkonu, přítomnosti deprese a rizika malnutrice. Pozornost je věnována geriatrickým syndromům a jejich multidisciplinaritě. Hlavní cílovou skupinou kurzu jsou studenti všeobecného lékařství ve druhé polovině studia. Absolvováním kurzu mohou rozšířit svoje znalosti také studenti stomatologie či nelékařských oborů.

 
autor: Hana Kubešová, Pavel Weber, Katarína Bielaková | obor: Geriatrie, Nelékařské zdravotnické vědy, Veřejné zdravotnictví, sociální lékařství, Vnitřní lékařství, Všeobecné praktické lékařství | publikováno: 31.7.2015 | poslední úpravy: 18.10.2015 | Creative Commons License

Histologie

Histologie

Předložená skripta Histologie jsou moderním učebnicovým textem pro studenty lékařských fakult. Text členěný do sedmi kapitol pojednává o stavbě buňky a všech typů tkání, které tvoří tělo člověka. Zároveň se jedná o publikaci, která byla tvořena s cílem umožnit studium této základní medicínské disciplíny neslyšícím studentům. Tato adaptace zahrnuje úpravy struktury textu, grafické úpravy, použití schémat a zejména interaktivních ilustrací. Součástí textu jsou rovněž testové otázky s možností okamžitého vyhodnocení výsledků.

 
autor: Petr Čížek, Pavel Hurník, Milan Urík, Tomáš Pruša, Lenka Krejčířová | obor: Histologie, embryologie | publikováno: 4.5.2015 | poslední úpravy: 1.10.2015 | Creative Commons License

Interní propedeutika – vyšetření dýchacího ústrojí

Interní propedeutika – vyšetření dýchacího ústrojí

Interní propedeutika je základ medicíny a zasahuje do všech klinických oborů. Vyšetření dýchacího ústrojí je důležitá součást propedeutiky. Všeobecná část je věnována jednotlivým vyšetřovacím metodám s algoritmem zahrnujícím čtyři P - pohled, pohmat, poklep a poslech. Další část je věnována jednotlivým plicních syndromům - syndrom bronchiální obstrukce, pneumonický, pleuritický, přítomnosti vzduchu v pohrudniční dutině, dutinový, plicní venostázy, atelektatický, rozšíření průdušek, přítomnosti nádoru. Text je doplněný o obrazovou dokumentaci radiologických nálezů.

 

Seminář RITM 2006: Moderní metody výuky lékařských oborů pomocí informačních technologií a telemedicíny

Seminář RITM 2006: Moderní metody výuky lékařských oborů pomocí informačních technologií a telemedicíny

Dne 15. listopadu 2006 se v přednáškové místnosti Psychiatrické kliniky Lékařské fakulty MU a Fakultní nemocnice Brno konal 2. ročník semináře RITM (Rady pro informační technologie v medicíně) - letos i s aktivní účastí kolegů z Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a z 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V následující reportáži jsou shrnuty příspěvky jednotlivých přednášejících.

 
autor: Daniel Schwarz | obor: Lékařská informatika a informační věda | publikováno: 22.11.2006 | poslední úpravy: 27.5.2014 | Creative Commons License

Analýza dat pro Neurovědy

Analýza dat pro Neurovědy

Výukové materiály zpřístupněné formou interaktivní osnovy jsou věnovány principům základních metod analýzy medicínských dat s ohledem na specifika datových souborů a výpočtů z oblasti neurovědního výzkumu. Důraz je kladen především na správnou aplikaci těchto metod v praxi a na interpretaci dosažených výsledků. Výukové materiály sestávají z přednášek, detailních manuálů pro analýzu dat pomocí české a anglické verze softwaru STATISTICA, datového souboru použitého k ukázkám analýzy dat v přednáškách a manuálech, dvou sad simulovaných souborů trojrozměrných obrazů mozku sloužících pro interaktivní ukázky problémů a specifik analýzy rozsáhlých obrazových dat a dvou e-learningových sad teoretických i praktických otázek a příkladů. Tyto výukové materiály mohou být přínosné nejen pro studenty doktorských studijních programů Neurovědy, Neurologie, Radiologie-zobrazovací metody a Psychiatrie, pro něž je předmět primárně určen, ale i pro studenty dalších medicínských programů nebo i pro informatiky či matematiky a další akademické pracovníky, kteří se při své vědecké činnosti setkávají s analýzou medicínských a rozsáhlých obrazových dat. Vytvořené materiály mohou studentům a akademickým pracovníkům rovněž sloužit jako referenční příručka při přípravě jejich vlastních doktorských či habilitačních prací i při další vědecké činnosti. Příprava výukových materiálů byla finančně podporována prostředky projektu FRVŠ č. 942/2013 „Inovace materiálů pro interaktivní výuku a samostudium předmětu Analýza dat pro Neurovědy“.
 

 
autor: Eva Janoušová, Simona Littnerová, Ladislav Dušek | obor: Neurologie, Radiologie a zobrazovací metody | publikováno: 20.1.2014 | poslední úpravy: 20.1.2014 | Creative Commons License

Síť lékařských fakult MEFANET uspořádala 6. ročník své tradiční a prestižní konference s mezinárodní účastí

Síť lékařských fakult MEFANET uspořádala 6. ročník své tradiční a prestižní konference s mezinárodní účastí

V brněnském hotelu International se ve dnech 27.–28. listopadu 2012 konal již 6. ročník konference MEFANET, na které se pravidelně potkávají pedagogové a studenti všech lékařských fakult z České republiky a ze Slovenska spolu s odborníky v oblasti zdravotnické informatiky a elektronické podpory výuky. Vedle metodických a pedagogických aspektů e-learningu na lékařských fakultách se letošní konference opět zabývala i dopadem tohoto fenoménu na konkrétní obor medicíny – tematicky zaměřené sympozium tentokrát směřovalo do oblasti ortopedie, revmatologie a fyzioterapie.

 
autor: Daniel Schwarz, Lenka Šnajdrová, Jakub Gregor | obor: Lékařská informatika a informační věda | publikováno: 5.12.2012 | poslední úpravy: 12.4.2013 | Creative Commons License

MEFANET 2008 představil moderní metody výuky a studia na lékařských fakultách

MEFANET 2008 představil moderní metody výuky a studia na lékařských fakultách

Ve dnech 20.-21. listopadu 2008 se v brněnském hotelu Voroněž konal již druhý ročník konference MEFANET, zaměřené na e-learning a zdravotnickou informatiku ve výuce lékařských oborů. Kromě obecných témat souvisejících s moderními metodami výuky se letošní ročník konference soustředil zejména na obory zubní lékařství, stomatologie a maxilofaciální traumatologie.

 
autor: Daniel Schwarz, Lenka Šnajdrová | obor: Lékařská informatika a informační věda | publikováno: 12.12.2008 | poslední úpravy: 11.4.2013 | Creative Commons License

Interaktivní algoritmy pro výuku vybraných témat akutní medicíny

Interaktivní algoritmy pro výuku vybraných témat akutní medicíny

Algoritmizace a procesní řízení léčebného procesu se s rozvojem systémů řízení kvality a vyhodnocování vlastní kvality péče stává hitem současnosti. Je zřejmé, že procesně myslící lékař dokáže na náhle vzniklé situace, jimiž se akutní medicína hemží, reagovat efektivněji, rychleji a ekonomičtěji. Webový portál AKUTNE.CZ se prostřednictvím interaktivních výukových algoritmů snaží o simulaci rozhodovacího procesu u akutního pacienta. Jednoznačným cílem je, aby si student uchoval v paměti správné postupy vedoucí k řešení akutních situací. Obsahem tohoto souborného díla je 22 algoritmů v českém i anglickém jazyce, ve kterých jsou interaktivní formou zpracována témata akutní medicíny, a to od přednemocniční péče až po péči vysoce specializovanou ve formě nemocniční péče o kriticky nemocné.

 
autor: Petr Štourač, tým studentů a učitelů vytvářejících výukový obsah portálu AKUTNE.CZ | obor: Akutní medicína, Anesteziologie a intenzivní medicína | publikováno: 12.5.2012 | poslední úpravy: 21.2.2013 | Creative Commons License

Medical English

Medical English

Předmět Angličtina I. pro lékaře, který je vyučován na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity, nabízí e-learningové materiály, které by měly studentům pomoci procvičit jejich znalosti obecné a lékařské angličtiny. Tyto materiály jsou uspořádány do interaktivní osnovy, aby bylo jednoduché nalézt potřebná témata či materiály. E-learningové materiály jsou plně interaktivní a poskytují zpětnou vazbu pro všechna cvičení. Pro poslech hlasových nahrávek je potřeba mít nainstalován RealPlayer.

 
autor: Robert Helán | obor: Ostatní | publikováno: 20.9.2006 | poslední úpravy: 27.6.2012 | Creative Commons License
Jít na stránku: 1 2 3