V rámci česko-slovenské spolupráce vznikla sada čtyř předmětů primárně cílených na doktorské studenty: Kolaborativní učení s virtuálním pacientem, Simulation Based Learning a debriefieng I, Tvorba a využití OSCE, Základy andragogiky. Hlavním cílem je systematicky rohloubit znalosti v inovativních metodách výuky lékařských a nelékařských disciplínách.
Kolaborativní učení s virtuálním pacientem
Předmět seznamuje studenty s metodami kolaborativního učení, vybrané metody blíže popisuje, a to z hlediska přípravy obsahu a také z hlediska vedení lekce – facilitace. Absolventi získají teoretický základ pro rozšíření svých existujících nebo i budoucích předmětů či výukových jednotek o prvky, kterými mohou u svých studentů cílit na rozvoj dovedností klinického usuzování (clinical reasoning), a to v konturách personalizované medicíny – na příkladech vybraných virtuálních kazuistik.
Simulation Based Learning a debriefieng I
Vybudování tzv. shared mental model v rámci skupiny lektorů (jednotného přístupu k výuce založené na simulacích). Nastavení společných komunikačních pravidel pro usnadnění vzájemné spolupráce. Seznámení se základní teorií výuky dospělých a debriefingu. Trénování základních technik debriefingu. Aplikování základních teorií výuky dospělých v praxi (např. práce se skupinou, dynamika skupiny, atd.).
Tvorba a využití OSCE
Primárním cílem předmětu je seznámit účastníky s inovativní metodou ověřování znalostí studentů v lékařských a zdravotnických studijních programech prostřednictvím objektivního strukturovaného klinického zkoušení (OSCE – Objective Structured Clinical Examination). V rámci výuky bude detailně probráno metodické pozadí a celkový teoretický rámec, který vychází z mezinárodně uznávaných a ověřených zkušeností. Současně bude nad reálnými příklady z výuky detailně představen kompletní proces přípravy a realizace OSCE s využitím technologické platformy SIMUportfolio, která je na LF MU používána ve vybraných předmětech pro zkoušení studentů. Jedním z výstupu předmětu bude vytvoření a praktická realizace zkoušky právě prostřednictvím metody OSCE.
Základy andragogiky
Tento předmět je úvodem do vzdělávání dospělých a do problematiky lékařského vzdělávání. Absolventi získají přehled o základních principech vzdělávání dospělých, stylech učení, metodách vzdělávání dospělých, metodách hodnocení ve vzdělávání dospělých, specifikách vzdělavatele/lektora ve vzdělávání dospělých a také o tvorbě vzdělávacích programů (kurikula). Studenti budou aplikovat a využívat získané poznatky ve své pedagogické činnosti v oblasti zdravotnického vzdělávání.
Odkaz | Datum | Přístupnost [?] | Klinicky citlivé [?] | Licence | |
---|---|---|---|---|---|
Kolaborativní učení s virtuálním pacientem - odkaz do Informačního systému MU | 27.9.2023 | kdokoli | – | – | |
Simulation Based Learning a debriefieng I - odkaz do Informačního systému MU | 27.9.2023 | kdokoli | – | – | |
Tvorba a využití OSCE - odkaz do Informačního systému MU | 27.9.2023 | kdokoli | – | – | |
Základy andragogiky - odkaz do Informačního systému MU | 27.9.2023 | kdokoli | – | – |
4-D hodnocení:
Skripta a návody |
Edukační weby a atlasy |
Digitální video |
Prezentace a animace |
Obrazový materiál – kasuistiky |
E-learningové kurzy (LMS) |
Nerecenzováno |
Základní úroveň |
Pokročilá úroveň |
Specializační úroveň |
Komplexní úroveň |
HodnoceníZvolte prosím dosaženou úroveň vzdělání a poté ohodnoťte výukový materiál především z hlediska vhodnosti materiálu pro samostudium.
Student – student bakalářského nebo magisterského stupně
Absolvent – absolvent bakalářského nebo magisterského stupně Ph.D. absolvent – postgraduální student, absolvent Ph.D. studia, odborný asistent, ...
%
počet uživatelů, kteří již hodnotili: 2
90.0 % uživatelské hodnocení hodnotit |
||
Tento příspěvek nebyl zkontrolován garantem obsahu portálu. |
Obsah článku podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Klíčová slova: virtuální pacient, kolaborativní učení, OSCE, simulation based learning, debriefieng, andragogika
citace: Petr Štourač, Jana Djakow, Hana Harazim, Martin Komenda, Martina Kosinová, Denisa Osinová, Jana Plevková, Petra Růžičková, Daniel Schwarz, Tamara Skříšovská, Tereza Vafková: Program rozvoje postgraduálního medicínského vzdělávání. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů :: Portál Lékařské fakulty Masarykovy univerzity [online] , [cit. 21. 12. 2024]. Dostupný z WWW: https://portal.med.muni.cz/clanek-759-program-rozvoje-postgradualniho-medicinskeho-vzdelavani.html. ISSN 1801-6103.