Datově orientované rozhodování v medicínském vzdělávání a ve zdravotnictví
V době, kdy jsme obklopeni každodenním používáním komunikačních a informačních technologií velmi úzce spojených s internetem, je velmi obtížné rozpoznat správnost, pravdivost a objektivitu prezentovaných a zveřejňovaných informací. Tato kniha a kapitoly, které jsou v ní obsaženy, si kladou za cíl poskytnout přehled vybraných projektů a aktivit napříč akademickou a státní doménou zaměřených na oblast zpracování a vizualizace dat. Je klíčové si uvědomit, že s ohledem na to, jaký objem dat v různé kvalitě máme nyní k dispozici, se musíme daleko více zaměřovat na to, jak porozumět, rozpoznat a dále korektně distribuovat korektní informace a závěry, které přímo z dat vyplývají. Hlavně proto vznikla tato kniha. Jednotlivé případové studie se soustředí na příklady dobré, ale i špatné praxe, v návaznosti na zkušenosti z reálně řešených projektů. Data by měla vždy sloužit jako podklad pro rozhodovací procesy a mechanismy, ale to pouze v případě, že jsou správně zpracována pochopena a především interpretována. Cest, jak prezentovat výsledky nad popisnými statistikami a datovými analýzami, je bezpochyby několik: od přehledové tabulky přes statické grafy až po interaktivní webové vizualizace. Není možné bez dalších informací (jako například cílová skupina či primární účel použití) říci, který typ a formát prezentace je ten nejlepší. Vybrané kapitoly obsažené v této knížce poukazují na kompletní životní cyklus pochopení, zpracování, vizualizace a validace dat tak, aby se na žádnou z klíčových komponent tohoto procesu nezapomnělo.
Anatomie pro obor dentální hygiena
Anatomie je vědou o stavbě zdravého lidského těla, proto je základem všech preklinických a klinických předmětů při studiu medicíny a příbuzných oborů. Pro studenty stomatologie a dentální hygieny jsou pro klinickou praxi nezbytné zejména poznatky o anatomii hlavy a krku. Předkládaná skripta obsahují proto vybrané kapitoly z uvedených oblastí. Při studiu je nezbytné používat anatomický atlas nebo jinou obrazovou anatomickou dokumentaci.
Vybrané kapitoly z intenzivní ošetřovatelské péče
Skriptum Vybrané kapitoly z intenzivní ošetřovatelské péče je určeno pro studenty oboru Intenzivní péče a pro všeobecné sestry a zdravotnické záchranáře pracující na pracovištích intenzivní medicíny. Učební text přináší souhrn poznatků potřebných k vykonávání vybraných ošetřovatelských postupů týkajících se kriticky nemocných – vyhodnocování potřeb pacientů v intenzivní a následné intenzivní péči, hodnocení bolesti, detekce delirantních stavů, přístup k infekčnímu nemocnému (vč. přístupu k pacientovi s COVID-19), diagnostika a prevence svalové slabosti, monitorování centrálního nervového systému (intrakraniální tlak, zevní komorová drenáž atd.), diagnostika smrti mozku a péče o potenciálního dárce orgánů, specifické monitorovací techniky (trombelastografie, „blízká“ infračervená spektroskopie, elektrická impedanční tomografie, intraabdominální tlak) a terapeutická „hypotermie“ a invazivní monitorace tělesné teploty. Cílem publikace je poskytnout nejdůležitější informace vycházející z nejnovějších doporučení vedoucích ke zvyšování kvality poskytované ošetřovatelské péče.
Vybrané kapitoly z porodní asistence
Vybrané kapitoly Porodní asistence představují významnou část komplexu zásadních oborových znalostí. Jednotlivé kapitoly skript předkládají informace o poskytování péče a podpory ženě, v kterékoliv její životní fázi, zejména v průběhu fyziologického těhotenství, porodu a šestinedělí, a případně péče jejímu narozenému dítěti. Obsah pojímá problematiku nejenom z hlediska biomedicínských porodnických informací a dovedností, ale také z hlediska potřeb ženy a dítěte, tzn. péče zaměřené na ženu a její dítě. Texty jsou koncipovány pro výuku problémově a současně na studenta orientovanou. Koncept skript umožňuje jejich využití v rámci nejenom prezenční, ale i distanční formy výuky. V úvodu každé kapitoly jsou uvedeny cíle pro studující, v závěru kapitoly jsou opakovací otázky, případně kazuistika a kontrolní test. Práce s texty by měly ve výsledku přinést významně lepší nejenom teoretickou, ale také praktickou vybavenost studujících pro následující klinickou praxi v oboru porodní asistence.
Kapitoly z lékařské etiky
Učebnice Kapitoly z lékařské etiky podává stručný úvod do vybraných etických problémů současné medicíny. Je určena především studentům medicíny, může však sloužit i pro studenty dalších zdravotnických programů jako doplňující učební text předmětů zaměřených na etiku ve zdravotnictví nebo bioetiku. Texty jsou tedy vybranými kapitolami z lékařské etiky a tematicky nepokrývají celou její šíři. Limitovanost výběru témat byla dána formátem a strukturou výuky lékařské etiky v rámci studijního programu Všeobecné lékařství na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. Vybraných deset kapitol vzniklo ze zkušeností s výukou lékařské etiky formou seminářů pro menší skupiny studentů a studentek Všeobecného lékařství a pro tuto výuku jsou primárně určeny. Jsou tedy studijními materiály pro seminář lékařské etiky a podávají pouze základní přehled, aniž by poskytovaly vyčerpávající výklad jednotlivých témat.
Vybrané kapitoly z neurochirurgie
Tento soubor výukových videí je věnován vybraným tématům z oblasti neurochirurgie. Jedná se o operační techniku (základní výkony v neurochirurgii), trepanaci chronického subdurálního hematomu, endoskopickou ventrikulostomii třetí komory, funkční testy u normotenzního hydrocefalu, implantaci ventrikuloperitoneálního shuntu, transnazální exstirpaci adenomu hypofýzy, awake kranitomii (operace nádoru mozku s bdělou fází), ošetření subarachnoidálního krvácení z mozkového aneuryzmatu a ošetření piální arteriovenózní malformace mozku.
Klinická onkologie pro mediky: Solidní nádory, nádory dětského věku a hematologické malignity. Třetí, přepracované a doplněné vydání.
Předkládaný studijní text shrnuje aktuální poznatky o epidemiologii, rizikových faktorech, klinické symptomatologii, diagnostice a léčbě většiny známých onkologických onemocnění včetně nádorů dětského věku a hematologických malignit. V obecné části jsou rovněž diskutovány mechanismy vzniku a vývoje nádorového onemocnění, histopatologie nádorů, hereditární nádorové syndromy, dostupné modality lokální i systémové onkologické léčby a řešení její toxicity, principy paliativní péče a v neposlední řadě i komunikační a psychologické aspekty péče o onkologicky nemocné. Zvláštní důraz je kladen na akutní stavy v onkologii a možnosti jejich řešení. Svým rozsahem text pokrývá většinu informací požadovaných ke složení zkoušky z předmětu Klinická onkologie na LF MU v Brně.
Vědecká příprava pro Zubní lékařství
Výukový materiál je určen pro studenty Zubního lékařství, kteří absolvují předmět Vědecká příprava pro Zubní lékařství. Cílem předmětu je rozšířit obzory studentů na poli vědeckých pokroků v oboru Stomatologie a oborech s ním úzce souvisejících, motivovat studenty a posílit jejich vědecké ambice, a položit základy pro jejich postgraduální studium a vědeckou kariéru.
Soubor studijních materiálů k přednáškám z dětské kardiologie nejen pro pediatry
Soubor studijních materiálů k přednáškám z dětské kardiologie nejen pro pediatry obsahuje čtyři části: Pediatrickou propedeutiku zaměřenou na dětskou kardiologii, Vyšetřovací metody v dětské kardiologii, Dětskou kardiologii I a Dětskou kardiologii II. Pediatrická propedeutika je zaměřena na vyšetření pacienta s podezřením na onemocnění kardiovaskulárního aparátu, Vyšetřovací metody v kardiologii uvádějí přehled jednotlivých vyšetřovacích metod a jejich přínos pro diagnostiku srdečního onemocnění. Dětská kardiologie I je zaměřena převážně na onemocnění srdce u dětí, především na vrozené srdeční vady, jejich diagnostiku a léčbu. Dětská kardiologie II pojednává převážně o kardiomyopatiích a zánětlivých onemocněních srdce, jejich diagnostice a léčbě, dále o arytmiích.
Sipping – inovativní využití v prevenci a léčbě malnutrice
Cílem výukové podpory je zpřehlednit a rozčlenit perorální enterální polymerní výživu ve formě sippingu s jejími přednostmi a různými indikacemi v klinické praxi. Součástí této publikace je i ukázka edukace pacientů v používání sippingu a rovněž i využití sippingu jako součást jídel zakomponovaných do originálních rozmanitých receptů ve formě polévek, hlavních jídel, dezertů i nápojů.