Datově orientované rozhodování v medicínském vzdělávání a ve zdravotnictví
V době, kdy jsme obklopeni každodenním používáním komunikačních a informačních technologií velmi úzce spojených s internetem, je velmi obtížné rozpoznat správnost, pravdivost a objektivitu prezentovaných a zveřejňovaných informací. Tato kniha a kapitoly, které jsou v ní obsaženy, si kladou za cíl poskytnout přehled vybraných projektů a aktivit napříč akademickou a státní doménou zaměřených na oblast zpracování a vizualizace dat. Je klíčové si uvědomit, že s ohledem na to, jaký objem dat v různé kvalitě máme nyní k dispozici, se musíme daleko více zaměřovat na to, jak porozumět, rozpoznat a dále korektně distribuovat korektní informace a závěry, které přímo z dat vyplývají. Hlavně proto vznikla tato kniha. Jednotlivé případové studie se soustředí na příklady dobré, ale i špatné praxe, v návaznosti na zkušenosti z reálně řešených projektů. Data by měla vždy sloužit jako podklad pro rozhodovací procesy a mechanismy, ale to pouze v případě, že jsou správně zpracována pochopena a především interpretována. Cest, jak prezentovat výsledky nad popisnými statistikami a datovými analýzami, je bezpochyby několik: od přehledové tabulky přes statické grafy až po interaktivní webové vizualizace. Není možné bez dalších informací (jako například cílová skupina či primární účel použití) říci, který typ a formát prezentace je ten nejlepší. Vybrané kapitoly obsažené v této knížce poukazují na kompletní životní cyklus pochopení, zpracování, vizualizace a validace dat tak, aby se na žádnou z klíčových komponent tohoto procesu nezapomnělo.
Autorský zákon v e-learningu aneb „publikuji, a tedy budu okraden(a)“
Pro dnešní studenty se stává používání internetu jako zdroje informací zcela klíčové. V současnosti je téměř samozřejmostí, že vyučované předměty na univerzitách mají k dispozici studijní opory ve formě prezentací, elektronických skript, tematických webů, obrázků či videosekvencí. Z pohledu vyučujících jako autorů těchto výukových materiálů to znamená nutnost důkladně se seznámit s prostředím internetu především z pohledu právních předpisů, které zde platí. Obecně panuje mylný názor, že cokoli vystaveného na webu je volně stažitelné a dále šiřitelné. Málokdo si uvědomuje, že se musí respektovat určitá pravidla, mezi která patří mimo jiné i autorský zákon.
Jak na elektronické pedagogické publikace
Elektronické verze vědeckých publikací i pedagogických děl (autorských děl) mohou být hodnoceny na LF MU stejným způsobem jako odpovídající práce v tištěné podobě. V případě pedagogických elektronických publikací je edukační webový portál LF MU nejlepším místem, kde taková díla umístit nebo o nich dát vědět akademické veřejnosti.
Veřejné licence Creative Commons
Velmi diskutovanou otázkou současnosti je problematika ochrany díla z hlediska práva. Při tvorbě elektronických výukových materiálů je třeba myslet i na proces a podmínky samotného zveřejnění. Soubor veřejných licencí Creative Commons nabízí zajímavou možnost, jak publikovat za jasných a srozumitelných podmínek. I proto webový edukační portál Lékařské fakulty MU a v podstatě celá portálové platforma MEFANET poskytuje uživateli při zveřejnění díla výběr v několika předdefinovaných typů licencí Creative Commons.
Multimediální učební pomůcky
Edukační portál Lékařské fakulty MU přináší uživateli různé typy výukových děl, které se odlišují nejen svým obsahem, ale také formátem. Multimediální učební pomůcky představují sekci, která prezentuje materiály založené na propojení zajímavých audiovizuálních prvků. Při tvorbě multimediálního vzdělávacího objektu se využívá možnosti integrace různých typů dokumentů (textové zdroje, obrazová dokumentace, videozáznamy, animační prvky a další), což vede z větší názornosti a usnadnění samotné výuky. Do této sekce jsou zařazeny výukové weby, digitální video, obrazové kasuistiky a materiály k přednáškám.
Hematoonkologie a elektronické testy
Dalším krokem vpřed v modernizaci výuky na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity je využití elektronických testů pro závěrečné hodnocení studentů po stážích. Cvičné průběžné ověřování znalostí i ostré finální zkoušení s pomocí odpovědníků v Informačním systému MU získávají stále větší oblibu nejen u vyučujících, ale především u samotných studentů. Každé dva týdny během semestru se v prostorách počítačové učebny IBA realizují elektronické testy pro studenty, kteří právě ukončili stáž.
Testovací agenda na LF MU
V dnešní době se na univerzitách stále rozmáhá využívání informačních technologií pro testování znalostí studentů jak v průběhu semestru, tak i ve zkouškovém období. I přes fakt, že Lékařská fakulta je lehce specifická svým zaměřením, organizací výuky a nároky na studenty, stává se elektronické testování stále rozšíšenějším. Hlavními pozitivními faktory jsou především úspora času zkoušejícího, finanční nenáročnost potřebného softwarového vybavení a přehlednost výsledků v plné kompatibiltě se zadáváním výsledného hodnocení v prostředí Informačního systému Masarykovy univerzity. Po několika letech ostrého provozu v předmětech vyučovaných na Lékařské fakultě MU, se stala metoda testování studentů přes počítač či odpovědní listy hojně využovanou. Zajímavým pohledem jsou praktické zkušenosti samotných vyučujících, kteří se rozhodli nasadit elektronické testování ve svých předmětech.