Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory (2. aktualizované, přepracované a doplněné vydání)
![anotační obrázek](res/anot-metodika-ke-zpracovani-zaverecne-prace-pro-vybrane-n_655b58458822b.jpg)
Multimediání elektronický výukový materiál Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory je aktualizované, přepracované a doplněné vydání publikace. Cílem publikace je předání souhrnných informací potřebných pro zpracování závěrečné (kvalifikační) práce, podpora orientace v metodologii výzkumu a v realizaci jednotlivých výzkumných kroků. Koncepce předkládané metodologie výzkumu je v souladu s všeobecnými vědecko-výzkumnými požadavky, aktuálními právními předpisy, směrnicemi Masarykovy univerzity (MU) a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity (LF MU), včetně Studijního a zkušebního řádu MU.
První pomoc
![anotační obrázek](res/anot-prvni-pomoc_619f4d805706f.jpg)
E-learning První pomoci shrnuje v šesti kapitolách základní témata z první pomoci. Materiál je aktualizovaný podle nejnovějších doporučení Evropské resuscitační rady, která byla publikována v roce 2021. Odkazovaná verze webu je určená pro širokou veřejnost. Pro studenty a vyučující Lékařské fakulty Masarykovy univerzity je určena rozšířená verze, která je doplněna o organizační informace a videopřednášky.
Jak hodnotit kolposkopii děložního čípku
![anotační obrázek](res/anot-jak-hodnotit-kolposkopii-delozniho-cipku_625522be219ed.jpg)
E-learning vysvětluje hodnocení kolposkopie děložního čípku podle aktuální terminologie. Na stručný úvod do kolposkopie navazuje přehled vývoje kolposkopické nomenklatury a podrobný návod k popisu kolposkopie děložního čípku doplněný o opakovací test. Rozsahem prezentace odpovídá pokročilé znalosti požadované před atestací z gynekologie a porodnictví. Vyobrazení kolposkopických nálezů je podřízeno potřebám výuky kolposkopické terminologie a nenahrazuje učebnici nebo atlas kolposkopie.
Paliativní péče
![anotační obrázek](res/anot-paliativni-pece_5ec393baacfc0.jpg)
Paliativní medicína se stala důležitou součástí moderní medicíny 21. století. Cílem paliativní medicíny je udržení dobré kvality života i v situaci závažného onemocnění. S pacienty s potřebou paliativního přístupu se setkávají lékaři prakticky ve všech klinických medicínských oborech. Znalosti a dovednosti v paliativní péči jsou proto jednou z důležitých klinických kompetencí. Její základy by měli budoucí lékaři získat již během pregraduálního studia na lékařské fakultě. E-learning Paliativní péče v 10 lekcích pokrývá nejdůležitější aspekty paliativní péče: komunikaci, management bolesti a dalších symptomů, etické a právní aspekty rozhodování v závěru života a organizační zajištění paliativní péče. Program je určen především studentům medicíny. Může však být užitečný i mladým lékařům a sestrám.
Perioperační ošetřovatelská péče v anesteziologii
![anotační obrázek](res/anot-perioperacni-osetrovatelska-pece-v-anesteziologii_55e8021d6a554.jpg)
Připravené videozáznamy s doplněnými texty slouží jako edukační materiál nejen pro anesteziologické sestry na operačních sálech, ale pro všeobecné sestry i studenty ošetřovatelství a lékařství. Zaměřují se na problematiku anestezie během operačního výkonu, použití zdravotnických přístrojů na operačních sálech a přibližují pracoviště, provoz a povinnosti anesteziologické sestry ve spolupráci s lékařem anesteziologem.
E-learningový kurz geriatrie
![anotační obrázek](res/anot-e-learningovy-kurz-geriatrie_55bb822d1fc14.jpg)
Kurz poskytuje základní vhled do specifických rysů chorob vyššího věku, jejich diagnostiky a terapie s ohledem na hlavní cíl geriatrické medicíny – tedy maximální zachování soběstačnosti, návrat a setrvání ve vlastním prostředí. Důraz je kladen na celostní pohled na nemocného včetně jeho adherence k terapii, zázemí v rodině a dalších sociálních vazeb. Je podán přehled nástrojů pro zjišťování základních parametrů komplexního geriatrického vyšetření včetně stanovení míry soběstačnosti, intelektového výkonu, přítomnosti deprese a rizika malnutrice. Pozornost je věnována geriatrickým syndromům a jejich multidisciplinaritě. Hlavní cílovou skupinou kurzu jsou studenti všeobecného lékařství ve druhé polovině studia. Absolvováním kurzu mohou rozšířit svoje znalosti také studenti stomatologie či nelékařských oborů.
Histologie
![anotační obrázek](res/anot-histologie_554849a76d50b.jpg)
Předložená skripta Histologie jsou moderním učebnicovým textem pro studenty lékařských fakult. Text členěný do sedmi kapitol pojednává o stavbě buňky a všech typů tkání, které tvoří tělo člověka. Zároveň se jedná o publikaci, která byla tvořena s cílem umožnit studium této základní medicínské disciplíny neslyšícím studentům. Tato adaptace zahrnuje úpravy struktury textu, grafické úpravy, použití schémat a zejména interaktivních ilustrací. Součástí textu jsou rovněž testové otázky s možností okamžitého vyhodnocení výsledků.
Interní propedeutika – vyšetření dýchacího ústrojí
![anotační obrázek](res/anot-interni-propedeutika-vysetreni-dychaciho-ustroji_548a7c46163a2.jpg)
Interní propedeutika je základ medicíny a zasahuje do všech klinických oborů. Vyšetření dýchacího ústrojí je důležitá součást propedeutiky. Všeobecná část je věnována jednotlivým vyšetřovacím metodám s algoritmem zahrnujícím čtyři P - pohled, pohmat, poklep a poslech. Další část je věnována jednotlivým plicních syndromům - syndrom bronchiální obstrukce, pneumonický, pleuritický, přítomnosti vzduchu v pohrudniční dutině, dutinový, plicní venostázy, atelektatický, rozšíření průdušek, přítomnosti nádoru. Text je doplněný o obrazovou dokumentaci radiologických nálezů.
Seminář RITM 2006: Moderní metody výuky lékařských oborů pomocí informačních technologií a telemedicíny
![anotační obrázek](res/logo_RITM.jpg)
Dne 15. listopadu 2006 se v přednáškové místnosti Psychiatrické kliniky Lékařské fakulty MU a Fakultní nemocnice Brno konal 2. ročník semináře RITM (Rady pro informační technologie v medicíně) - letos i s aktivní účastí kolegů z Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a z 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V následující reportáži jsou shrnuty příspěvky jednotlivých přednášejících.
Analýza dat pro Neurovědy
![anotační obrázek](res/anot-analyza-dat-pro-neurovedy_52dccb59145c5.jpg)
Výukové materiály zpřístupněné formou interaktivní osnovy jsou věnovány principům základních metod analýzy medicínských dat s ohledem na specifika datových souborů a výpočtů z oblasti neurovědního výzkumu. Důraz je kladen především na správnou aplikaci těchto metod v praxi a na interpretaci dosažených výsledků. Výukové materiály sestávají z přednášek, detailních manuálů pro analýzu dat pomocí české a anglické verze softwaru STATISTICA, datového souboru použitého k ukázkám analýzy dat v přednáškách a manuálech, dvou sad simulovaných souborů trojrozměrných obrazů mozku sloužících pro interaktivní ukázky problémů a specifik analýzy rozsáhlých obrazových dat a dvou e-learningových sad teoretických i praktických otázek a příkladů. Tyto výukové materiály mohou být přínosné nejen pro studenty doktorských studijních programů Neurovědy, Neurologie, Radiologie-zobrazovací metody a Psychiatrie, pro něž je předmět primárně určen, ale i pro studenty dalších medicínských programů nebo i pro informatiky či matematiky a další akademické pracovníky, kteří se při své vědecké činnosti setkávají s analýzou medicínských a rozsáhlých obrazových dat. Vytvořené materiály mohou studentům a akademickým pracovníkům rovněž sloužit jako referenční příručka při přípravě jejich vlastních doktorských či habilitačních prací i při další vědecké činnosti. Příprava výukových materiálů byla finančně podporována prostředky projektu FRVŠ č. 942/2013 „Inovace materiálů pro interaktivní výuku a samostudium předmětu Analýza dat pro Neurovědy“.