E-learning

První pomoc

Autor: Tereza Prokopová, Tereza Vafková, Václav Vafek, Daniel Barvík, Martina Kosinová, Petr Štourač

anotační obrázek

E-learning První pomoci shrnuje v šesti kapitolách základní témata z první pomoci. Materiál je aktualizovaný podle nejnovějších doporučení Evropské resuscitační rady, která byla publikována v roce 2021. Odkazovaná verze webu je určená pro širokou veřejnost. Pro studenty a vyučující Lékařské fakulty Masarykovy univerzity je určena rozšířená verze, která je doplněna o organizační informace a videopřednášky.

Jak hodnotit kolposkopii děložního čípku

Autor: Milan Anton, Luboš Minář

anotační obrázek

E-learning vysvětluje hodnocení kolposkopie děložního čípku podle aktuální terminologie. Na stručný úvod do kolposkopie navazuje přehled vývoje kolposkopické nomenklatury a podrobný návod k popisu kolposkopie děložního čípku doplněný o opakovací test. Rozsahem prezentace odpovídá pokročilé znalosti požadované před atestací z gynekologie a porodnictví. Vyobrazení kolposkopických nálezů je podřízeno potřebám výuky kolposkopické terminologie a nenahrazuje učebnici nebo atlas kolposkopie.

Paliativní péče

Autor: Ondřej Sláma, Tereza Vafková

anotační obrázek

Paliativní medicína se stala důležitou součástí moderní medicíny 21. století. Cílem paliativní medicíny je udržení dobré kvality života i v situaci závažného onemocnění. S pacienty s potřebou paliativního přístupu se setkávají lékaři prakticky ve všech klinických medicínských oborech. Znalosti a dovednosti v paliativní péči jsou proto jednou z důležitých klinických kompetencí. Její základy by měli budoucí lékaři získat již během pregraduálního studia na lékařské fakultě. E-learning Paliativní péče v 10 lekcích pokrývá nejdůležitější aspekty paliativní péče: komunikaci, management bolesti a dalších symptomů, etické a právní aspekty rozhodování v závěru života a organizační zajištění paliativní péče. Program je určen především studentům medicíny. Může však být užitečný i mladým lékařům a sestrám.

Perioperační ošetřovatelská péče v anesteziologii

Autor: Jaroslava Jedličková, Miluše Mezenská, Jitka Zemanová, Jaroslav Winkler

anotační obrázek

Připravené videozáznamy s doplněnými texty slouží jako edukační materiál nejen pro anesteziologické sestry na operačních sálech, ale pro všeobecné sestry i studenty ošetřovatelství a lékařství. Zaměřují se na problematiku anestezie během operačního výkonu, použití zdravotnických přístrojů na operačních sálech a přibližují pracoviště, provoz a povinnosti anesteziologické sestry ve spolupráci s lékařem anesteziologem.

E-learningový kurz geriatrie

Autor: Hana Kubešová, Pavel Weber, Katarína Bielaková

anotační obrázek

Kurz poskytuje základní vhled do specifických rysů chorob vyššího věku, jejich diagnostiky a terapie s ohledem na hlavní cíl geriatrické medicíny – tedy maximální zachování soběstačnosti, návrat a setrvání ve vlastním prostředí. Důraz je kladen na celostní pohled na nemocného včetně jeho adherence k terapii, zázemí v rodině a dalších sociálních vazeb. Je podán přehled nástrojů pro zjišťování základních parametrů komplexního geriatrického vyšetření včetně stanovení míry soběstačnosti, intelektového výkonu, přítomnosti deprese a rizika malnutrice. Pozornost je věnována geriatrickým syndromům a jejich multidisciplinaritě. Hlavní cílovou skupinou kurzu jsou studenti všeobecného lékařství ve druhé polovině studia. Absolvováním kurzu mohou rozšířit svoje znalosti také studenti stomatologie či nelékařských oborů.

Histologie

Autor: Petr Čížek, Pavel Hurník, Milan Urík, Tomáš Pruša, Lenka Krejčířová

anotační obrázek

Předložená skripta Histologie jsou moderním učebnicovým textem pro studenty lékařských fakult. Text členěný do sedmi kapitol pojednává o stavbě buňky a všech typů tkání, které tvoří tělo člověka. Zároveň se jedná o publikaci, která byla tvořena s cílem umožnit studium této základní medicínské disciplíny neslyšícím studentům. Tato adaptace zahrnuje úpravy struktury textu, grafické úpravy, použití schémat a zejména interaktivních ilustrací. Součástí textu jsou rovněž testové otázky s možností okamžitého vyhodnocení výsledků.

Interní propedeutika – vyšetření dýchacího ústrojí

Autor: Martina Doubková

anotační obrázek

Interní propedeutika je základ medicíny a zasahuje do všech klinických oborů. Vyšetření dýchacího ústrojí je důležitá součást propedeutiky. Všeobecná část je věnována jednotlivým vyšetřovacím metodám s algoritmem zahrnujícím čtyři P - pohled, pohmat, poklep a poslech. Další část je věnována jednotlivým plicních syndromům - syndrom bronchiální obstrukce, pneumonický, pleuritický, přítomnosti vzduchu v pohrudniční dutině, dutinový, plicní venostázy, atelektatický, rozšíření průdušek, přítomnosti nádoru. Text je doplněný o obrazovou dokumentaci radiologických nálezů.

Seminář RITM 2006: Moderní metody výuky lékařských oborů pomocí informačních technologií a telemedicíny

Autor: Daniel Schwarz

anotační obrázek

Dne 15. listopadu 2006 se v přednáškové místnosti Psychiatrické kliniky Lékařské fakulty MU a Fakultní nemocnice Brno konal 2. ročník semináře RITM (Rady pro informační technologie v medicíně) - letos i s aktivní účastí kolegů z Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a z 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V následující reportáži jsou shrnuty příspěvky jednotlivých přednášejících.

Analýza dat pro Neurovědy

Autor: Eva Janoušová, Simona Littnerová, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Výukové materiály zpřístupněné formou interaktivní osnovy jsou věnovány principům základních metod analýzy medicínských dat s ohledem na specifika datových souborů a výpočtů z oblasti neurovědního výzkumu. Důraz je kladen především na správnou aplikaci těchto metod v praxi a na interpretaci dosažených výsledků. Výukové materiály sestávají z přednášek, detailních manuálů pro analýzu dat pomocí české a anglické verze softwaru STATISTICA, datového souboru použitého k ukázkám analýzy dat v přednáškách a manuálech, dvou sad simulovaných souborů trojrozměrných obrazů mozku sloužících pro interaktivní ukázky problémů a specifik analýzy rozsáhlých obrazových dat a dvou e-learningových sad teoretických i praktických otázek a příkladů. Tyto výukové materiály mohou být přínosné nejen pro studenty doktorských studijních programů Neurovědy, Neurologie, Radiologie-zobrazovací metody a Psychiatrie, pro něž je předmět primárně určen, ale i pro studenty dalších medicínských programů nebo i pro informatiky či matematiky a další akademické pracovníky, kteří se při své vědecké činnosti setkávají s analýzou medicínských a rozsáhlých obrazových dat. Vytvořené materiály mohou studentům a akademickým pracovníkům rovněž sloužit jako referenční příručka při přípravě jejich vlastních doktorských či habilitačních prací i při další vědecké činnosti. Příprava výukových materiálů byla finančně podporována prostředky projektu FRVŠ č. 942/2013 „Inovace materiálů pro interaktivní výuku a samostudium předmětu Analýza dat pro Neurovědy“.
 

Síť lékařských fakult MEFANET uspořádala 6. ročník své tradiční a prestižní konference s mezinárodní účastí

Autor: Daniel Schwarz, Lenka Šnajdrová, Jakub Gregor

anotační obrázek

V brněnském hotelu International se ve dnech 27.–28. listopadu 2012 konal již 6. ročník konference MEFANET, na které se pravidelně potkávají pedagogové a studenti všech lékařských fakult z České republiky a ze Slovenska spolu s odborníky v oblasti zdravotnické informatiky a elektronické podpory výuky. Vedle metodických a pedagogických aspektů e-learningu na lékařských fakultách se letošní konference opět zabývala i dopadem tohoto fenoménu na konkrétní obor medicíny – tematicky zaměřené sympozium tentokrát směřovalo do oblasti ortopedie, revmatologie a fyzioterapie.