V době, kdy jsme obklopeni každodenním používáním komunikačních a informačních technologií velmi úzce spojených s internetem, je velmi obtížné rozpoznat správnost, pravdivost a objektivitu prezentovaných a zveřejňovaných informací. Tato kniha a kapitoly, které jsou v ní obsaženy, si kladou za cíl poskytnout přehled vybraných projektů a aktivit napříč akademickou a státní doménou zaměřených na oblast zpracování a vizualizace dat. Je klíčové si uvědomit, že s ohledem na to, jaký objem dat v různé kvalitě máme nyní k dispozici, se musíme daleko více zaměřovat na to, jak porozumět, rozpoznat a dále korektně distribuovat korektní informace a závěry, které přímo z dat vyplývají. Hlavně proto vznikla tato kniha. Jednotlivé případové studie se soustředí na příklady dobré, ale i špatné praxe, v návaznosti na zkušenosti z reálně řešených projektů. Data by měla vždy sloužit jako podklad pro rozhodovací procesy a mechanismy, ale to pouze v případě, že jsou správně zpracována pochopena a především interpretována. Cest, jak prezentovat výsledky nad popisnými statistikami a datovými analýzami, je bezpochyby několik: od přehledové tabulky přes statické grafy až po interaktivní webové vizualizace. Není možné bez dalších informací (jako například cílová skupina či primární účel použití) říci, který typ a formát prezentace je ten nejlepší. Vybrané kapitoly obsažené v této knížce poukazují na kompletní životní cyklus pochopení, zpracování, vizualizace a validace dat tak, aby se na žádnou z klíčových komponent tohoto procesu nezapomnělo.
Kniha je rozdělena do tří hlavních částí:
- Ucelený obraz (obecná východiska a metodiky)
- Medicínské a zdravotnické vzdělávání ve vybraných případových studiích
- Zdravotnické informace a statistika ve vybraných případových studiích
Každá kapitola, s výjimkou uceleného obrazu, má stejný formát: popisuje konkrétní výsledek projektu jako případovou studii, která je vždy založena na osvědčené mezioborové metodice (konkrétně CRISP-DM – Cross-Industry Process for Data Mining – strukturovaný přístup k plánování a vedení projektů data miningu).
Metodika obsahuje popisy jednotlivých fází projektu, úkoly spojené s jednotlivými fázemi a vztahy mezi nimi.
Procesní model poskytuje přehled celého životního cyklu data miningu.
Odkaz | Datum | Přístupnost [?] | Klinicky citlivé [?] | Licence | |
---|---|---|---|---|---|
Datově orientované rozhodování v medicínském vzdělávání a ve zdravotnictví | 9.10.2023 | kdokoli | – |
4-D hodnocení:
Skripta a návody |
Edukační weby a atlasy |
Digitální video |
Prezentace a animace |
Obrazový materiál – kasuistiky |
E-learningové kurzy (LMS) |
Recenzováno Informace o recenzním řízeníGarant
RNDr. Martin Komenda, Ph.D. Recenzentdoc. Ing. Josef Hanuš, Ph.D. Recenzentdoc. Ing. Lenka Lhotská, CSc. Recenzentdoc. Mgr. Martin Nečaský, Ph.D. Recenzentprof. Ing. Elena Zaitseva, PhD. |
Základní úroveň |
Pokročilá úroveň |
Specializační úroveň |
Komplexní úroveň |
HodnoceníZvolte prosím dosaženou úroveň vzdělání a poté ohodnoťte výukový materiál především z hlediska vhodnosti materiálu pro samostudium.
Student – student bakalářského nebo magisterského stupně
Absolvent – absolvent bakalářského nebo magisterského stupně Ph.D. absolvent – postgraduální student, absolvent Ph.D. studia, odborný asistent, ...
%
Ohodnoťte hodnotitjako první tento článek! |
Obsah článku podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
Klíčová slova: datově orientované rozhodování, medicínské vzdělávání, zdravotnické informace, otevřená data
citace: Martin Komenda, a kol.: Datově orientované rozhodování v medicínském vzdělávání a ve zdravotnictví. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů :: Portál Lékařské fakulty Masarykovy univerzity [online] , [cit. 21. 12. 2024]. Dostupný z WWW: https://portal.med.muni.cz/clanek-760-datove-orientovane-rozhodovani-v-medicinskem-vzdelavani-a-ve-zdravotnictvi.html. ISSN 1801-6103.