Datově orientované rozhodování v medicínském vzdělávání a ve zdravotnictví
V době, kdy jsme obklopeni každodenním používáním komunikačních a informačních technologií velmi úzce spojených s internetem, je velmi obtížné rozpoznat správnost, pravdivost a objektivitu prezentovaných a zveřejňovaných informací. Tato kniha a kapitoly, které jsou v ní obsaženy, si kladou za cíl poskytnout přehled vybraných projektů a aktivit napříč akademickou a státní doménou zaměřených na oblast zpracování a vizualizace dat. Je klíčové si uvědomit, že s ohledem na to, jaký objem dat v různé kvalitě máme nyní k dispozici, se musíme daleko více zaměřovat na to, jak porozumět, rozpoznat a dále korektně distribuovat korektní informace a závěry, které přímo z dat vyplývají. Hlavně proto vznikla tato kniha. Jednotlivé případové studie se soustředí na příklady dobré, ale i špatné praxe, v návaznosti na zkušenosti z reálně řešených projektů. Data by měla vždy sloužit jako podklad pro rozhodovací procesy a mechanismy, ale to pouze v případě, že jsou správně zpracována pochopena a především interpretována. Cest, jak prezentovat výsledky nad popisnými statistikami a datovými analýzami, je bezpochyby několik: od přehledové tabulky přes statické grafy až po interaktivní webové vizualizace. Není možné bez dalších informací (jako například cílová skupina či primární účel použití) říci, který typ a formát prezentace je ten nejlepší. Vybrané kapitoly obsažené v této knížce poukazují na kompletní životní cyklus pochopení, zpracování, vizualizace a validace dat tak, aby se na žádnou z klíčových komponent tohoto procesu nezapomnělo.
Autorský zákon v e-learningu aneb „publikuji, a tedy budu okraden(a)“
Pro dnešní studenty se stává používání internetu jako zdroje informací zcela klíčové. V současnosti je téměř samozřejmostí, že vyučované předměty na univerzitách mají k dispozici studijní opory ve formě prezentací, elektronických skript, tematických webů, obrázků či videosekvencí. Z pohledu vyučujících jako autorů těchto výukových materiálů to znamená nutnost důkladně se seznámit s prostředím internetu především z pohledu právních předpisů, které zde platí. Obecně panuje mylný názor, že cokoli vystaveného na webu je volně stažitelné a dále šiřitelné. Málokdo si uvědomuje, že se musí respektovat určitá pravidla, mezi která patří mimo jiné i autorský zákon.
Jak na elektronické pedagogické publikace
Elektronické verze vědeckých publikací i pedagogických děl (autorských děl) mohou být hodnoceny na LF MU stejným způsobem jako odpovídající práce v tištěné podobě. V případě pedagogických elektronických publikací je edukační webový portál LF MU nejlepším místem, kde taková díla umístit nebo o nich dát vědět akademické veřejnosti.
Veřejné licence Creative Commons
Velmi diskutovanou otázkou současnosti je problematika ochrany díla z hlediska práva. Při tvorbě elektronických výukových materiálů je třeba myslet i na proces a podmínky samotného zveřejnění. Soubor veřejných licencí Creative Commons nabízí zajímavou možnost, jak publikovat za jasných a srozumitelných podmínek. I proto webový edukační portál Lékařské fakulty MU a v podstatě celá portálové platforma MEFANET poskytuje uživateli při zveřejnění díla výběr v několika předdefinovaných typů licencí Creative Commons.
Lineární a adaptivní zpracování dat: řešené úlohy v MATLABu
Sbírka příkladů “Lineární a adaptivní zpracování dat: řešené úlohy v MATLABu” vznikla jako studijní opora k předmětu Lineární a adaptivní zpracování dat (Bi0440). Náplní sbírky jsou příklady, které ukazují použití metod z oblasti digitálního zpracování a analýzy signálů, jejichž cílem je zvýrazňování signálu v šumu nebo transformace naměřených dat tak, aby mohly být objeveny jejich zdánlivě skryté vlastnosti. Sbírku tvoří rozřešené sady skriptů a funkcí v MATLABu, které má student za úkol doplnit podle pokynů v komentářích a dokument se správnými výsledky a objasněním výpočtů.
Natáčení a zpracování videa na LF MU
Centrum informačních technologií Správy univerzitního kampusu Bohunice (http://cit.ukb.muni.cz) nabízí služby v oblasti pořizování a následného zpracování videa, zejména pro použití při výuce. Dále si můžete nechat převést vlastní záznamy z VHS kazet do formátu vhodného pro přehrávání z PC, včetně dodatečného střihu či nového ozvučení.
Edukační webový portál Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
Edukační webový portál je oficiální platformou Lékařské fakulty Masarykovy univerzity pro zveřejňování elektronických verzí pedagogických děl a multimediálních učebních pomůcek pro elektronickou podporu výuky. Jeho hlavní úlohou je zpřístupnění všech typů elektronických didaktických materiálů vytvářených na LF MU na jediném místě. Portál LF MU je jednou z deseti instancí portálové platformy vyvíjené v rámci projektu MEFANET (MEdical FAculties NETwork).
Obrazové kasuistiky
Edukační webový portál nabízí uživatelům zajímavou možnost, jak zpracovat klinický obrazový materiál pro výukové účely. Obrazové kasuistiky umožňují realizovat speciální typ příspěvku, který spadá do kategorie multimediálních učebních pomůcek. Hlavním cílem je pomoci především klinických pracovištím a urychlit náročný a mnohdy zdlouhavý postup při uspořádávání nasbíraných podkladů.
Bibliografická citace elektronického dokumentu
Intelektuální vlastnictví v ČR je chráněno autorským zákonem č. 121/2000 Sb., který stanovuje v jakých případech je možné použít výňatky z cizích děl, zároveň zdůrazňuje, že je autor práce povinen dodržovat citační etiku. Tato etika vyžaduje zveřejňování veškerých informačních pramenů, které byly pro danou práci použity. Obsahem tohoto příspěvku je přesná forma citace díla zveřejněného na tomto portálu.
Seminář RITM 2006: Moderní metody výuky lékařských oborů pomocí informačních technologií a telemedicíny
Dne 15. listopadu 2006 se v přednáškové místnosti Psychiatrické kliniky Lékařské fakulty MU a Fakultní nemocnice Brno konal 2. ročník semináře RITM (Rady pro informační technologie v medicíně) - letos i s aktivní účastí kolegů z Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a z 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V následující reportáži jsou shrnuty příspěvky jednotlivých přednášejících.