Institut biostatistiky a analýz, LF a PřF MU, http://www.iba.muni.cz

Autorský zákon v e-learningu aneb „publikuji, a tedy budu okraden(a)“

Autor: Martin Komenda, Daniel Schwarz, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Pro dnešní studenty se stává používání internetu jako zdroje informací zcela klíčové. V současnosti je téměř samozřejmostí, že vyučované předměty na univerzitách mají k dispozici studijní opory ve formě prezentací, elektronických skript, tematických webů, obrázků či videosekvencí. Z pohledu vyučujících jako autorů těchto výukových materiálů to znamená nutnost důkladně se seznámit s prostředím internetu především z pohledu právních předpisů, které zde platí. Obecně panuje mylný názor, že cokoli vystaveného na webu je volně stažitelné a dále šiřitelné. Málokdo si uvědomuje, že se musí respektovat určitá pravidla, mezi která patří mimo jiné i autorský zákon.

Jak na elektronické pedagogické publikace

Autor: Martin Komenda, Daniel Schwarz

anotační obrázek

Elektronické verze vědeckých publikací i pedagogických děl (autorských děl) mohou být hodnoceny na LF MU stejným způsobem jako odpovídající práce v tištěné podobě. V případě pedagogických elektronických publikací je edukační webový portál LF MU nejlepším místem, kde taková díla umístit nebo o nich dát vědět akademické veřejnosti.

Multimediální výukový atlas poruch řeči a příbuzných kognitivních funkcí

Autor: Milena Košťálová, Josef Bednařík, Marek Mechl, Stanislav Voháňka, Ivo Šnábl

anotační obrázek

Atlas bude sloužit k pre- i postgraduální výuce. Cílovou skupinou jsou především studenti lékařské fakulty a medicínsky orientovaných směrů bakalářského studia (ošetřovatelství, rehabilitace aj.), ale i lékaři a další pracovníci řady medicínských oborů: neurologie, psychiatrie, rehabilitace, geriatrie aj. Atlas však může najít uplatnění i mezi pregraduálními studenty a specialisty některých dalších oborů zabývajících se diagnostikou a léčbou kognitivních poruch, zejména logopedie a psychologie. Vzhledem k multidisciplinárnímu charakteru projektu se na jeho tvorbě podílejí kliničtí neurologové, logoped a radiolog za technické spolupráce pracovníků Institutu biostatistiky a analýz.

Veřejné licence Creative Commons

Autor: Martin Komenda

anotační obrázek

Velmi diskutovanou otázkou současnosti je problematika ochrany díla z hlediska práva. Při tvorbě elektronických výukových materiálů je třeba myslet i na proces a podmínky samotného zveřejnění. Soubor veřejných licencí Creative Commons nabízí zajímavou možnost, jak publikovat za jasných a srozumitelných podmínek. I proto webový edukační portál Lékařské fakulty MU a v podstatě celá portálové platforma MEFANET poskytuje uživateli při zveřejnění díla výběr v několika předdefinovaných typů licencí Creative Commons.

Zobrazovací metody v psychiatrii: Využití informací o morfologii mozku pro hodnocení neurobiologie duševních nemocí a klinickou praxi

Autor: Tomáš Kašpárek, Daniel Schwarz

anotační obrázek

Předložená elektronická skripta se věnují jednak metodám, které se využívají k hodnocení morfologie mozku v psychiatrickém výzkumu, jednak nálezům, které byly těmito metodami získány a jejich významu, otázkám, které nám umožňují zodpovídat. Je možné zobrazit duševní nemoci pomocí rutinního vyšetření CT nebo MRI? Co je kvalitativní a kvantitativní hodnocení obrazů mozku? Jaké jsou změny morfologie mozku u duševních poruch? Co je v pozadí změn morfologie mozku detekovaných pomocí zobrazovacích metod? Dokážeme změny morfologie mozku ovlivnit úspěšnou léčbou? Umíme informace o změnách morfologie mozku využít v klinické praxi?

Lineární a adaptivní zpracování dat: řešené úlohy v MATLABu

Autor: Roman Vyškovský, Daniel Schwarz

anotační obrázek

Sbírka příkladů “Lineární a adaptivní zpracování dat: řešené úlohy v MATLABu” vznikla jako studijní opora k předmětu Lineární a adaptivní zpracování dat (Bi0440). Náplní sbírky jsou příklady, které ukazují použití metod z oblasti digitálního zpracování a analýzy signálů, jejichž cílem je zvýrazňování signálu v šumu nebo transformace naměřených dat tak, aby mohly být objeveny jejich zdánlivě skryté vlastnosti. Sbírku tvoří rozřešené sady skriptů a funkcí v MATLABu, které má student za úkol doplnit podle pokynů v komentářích a dokument se správnými výsledky a objasněním výpočtů.

Natáčení a zpracování videa na LF MU

Autor: Jaroslav Winkler

anotační obrázek

Centrum informačních technologií Správy univerzitního kampusu Bohunice (http://cit.ukb.muni.cz) nabízí služby v oblasti pořizování a následného zpracování videa, zejména pro použití při výuce. Dále si můžete nechat převést vlastní záznamy z VHS kazet do formátu vhodného pro přehrávání z PC, včetně dodatečného střihu či nového ozvučení.

Edukační webový portál Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Autor: Daniel Schwarz, Martin Komenda, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Edukační webový portál je oficiální platformou Lékařské fakulty Masarykovy univerzity pro zveřejňování elektronických verzí pedagogických děl a multimediálních učebních pomůcek pro elektronickou podporu výuky. Jeho hlavní úlohou je zpřístupnění všech typů elektronických didaktických materiálů vytvářených na LF MU na jediném místě. Portál LF MU je jednou z deseti instancí portálové platformy vyvíjené v rámci projektu MEFANET (MEdical FAculties NETwork).

Lineární a adaptivní zpracování dat

Autor: Daniel Schwarz

anotační obrázek

Prvním cílem této publikace je ukázat studentům matematické biologie a dalším čtenářům analýzu a zpracování dat z pohledu teorie lineárních systémů, které zde vystupují jednak v roli generátorů dat a dále také v roli prostředků pro analýzu a zpracování dat. Druhým cílem je pak ukázat, jak lze efektivně řešit vybrané úlohy z této oblasti pomocí výpočetních nástrojů v prostředí MATLAB.

Obrazové kasuistiky

Autor: Daniel Schwarz

anotační obrázek

Edukační webový portál nabízí uživatelům zajímavou možnost, jak zpracovat klinický obrazový materiál pro výukové účely. Obrazové kasuistiky umožňují realizovat speciální typ příspěvku, který spadá do kategorie multimediálních učebních pomůcek. Hlavním cílem je pomoci především klinických pracovištím a urychlit náročný a mnohdy zdlouhavý postup při uspořádávání nasbíraných podkladů.