Institut biostatistiky a analýz, LF a PřF MU, http://www.iba.muni.cz

Multimediální atlas pro výuku stomatologické chirurgie - retence zubů a vývojové odontogenní cysty

Autor: Ondřej Liberda, Vojtěch Peřina, Milan Machálka, Oliver Bulik, Daniel Schwarz

anotační obrázek

Management retinovaných zubů patří k základním součástem praxe dentoalveolární i maxillofaciální chirurgie. Ačkoli většinu retinovaných zubů tvoří třetí moláry, retence může postihnout kterýkoli zub. Obvyklým řešením retence třetích molárů je extrakce, u ostatních retinovaných zubů potom fenestrace (s nebo bez použití ortodontické brakety), napřímení, transplantace nebo extrakce.

Datově orientované rozhodování v medicínském vzdělávání a ve zdravotnictví

Autor: Martin Komenda, a kol.

anotační obrázek

V době, kdy jsme obklopeni každodenním používáním komunikačních a informačních technologií velmi úzce spojených s internetem, je velmi obtížné rozpoznat správnost, pravdivost a objektivitu prezentovaných a zveřejňovaných informací. Tato kniha a kapitoly, které jsou v ní obsaženy, si kladou za cíl poskytnout přehled vybraných projektů a aktivit napříč akademickou a státní doménou zaměřených na oblast zpracování a vizualizace dat. Je klíčové si uvědomit, že s ohledem na to, jaký objem dat v různé kvalitě máme nyní k dispozici, se musíme daleko více zaměřovat na to, jak porozumět, rozpoznat a dále korektně distribuovat korektní informace a závěry, které přímo z dat vyplývají. Hlavně proto vznikla tato kniha. Jednotlivé případové studie se soustředí na příklady dobré, ale i špatné praxe, v návaznosti na zkušenosti z reálně řešených projektů. Data by měla vždy sloužit jako podklad pro rozhodovací procesy a mechanismy, ale to pouze v případě, že jsou správně zpracována pochopena a především interpretována. Cest, jak prezentovat výsledky nad popisnými statistikami a datovými analýzami, je bezpochyby několik: od přehledové tabulky přes statické grafy až po interaktivní webové vizualizace. Není možné bez dalších informací (jako například cílová skupina či primární účel použití) říci, který typ a formát prezentace je ten nejlepší. Vybrané kapitoly obsažené v této knížce poukazují na kompletní životní cyklus pochopení, zpracování, vizualizace a validace dat tak, aby se na žádnou z klíčových komponent tohoto procesu nezapomnělo.

Autorský zákon v e-learningu aneb „publikuji, a tedy budu okraden(a)“

Autor: Martin Komenda, Daniel Schwarz, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Pro dnešní studenty se stává používání internetu jako zdroje informací zcela klíčové. V současnosti je téměř samozřejmostí, že vyučované předměty na univerzitách mají k dispozici studijní opory ve formě prezentací, elektronických skript, tematických webů, obrázků či videosekvencí. Z pohledu vyučujících jako autorů těchto výukových materiálů to znamená nutnost důkladně se seznámit s prostředím internetu především z pohledu právních předpisů, které zde platí. Obecně panuje mylný názor, že cokoli vystaveného na webu je volně stažitelné a dále šiřitelné. Málokdo si uvědomuje, že se musí respektovat určitá pravidla, mezi která patří mimo jiné i autorský zákon.

Jak na elektronické pedagogické publikace

Autor: Martin Komenda, Daniel Schwarz

anotační obrázek

Elektronické verze vědeckých publikací i pedagogických děl (autorských děl) mohou být hodnoceny na LF MU stejným způsobem jako odpovídající práce v tištěné podobě. V případě pedagogických elektronických publikací je edukační webový portál LF MU nejlepším místem, kde taková díla umístit nebo o nich dát vědět akademické veřejnosti.

Multimediální výukový atlas poruch řeči a příbuzných kognitivních funkcí

Autor: Milena Košťálová, Josef Bednařík, Marek Mechl, Stanislav Voháňka, Ivo Šnábl

anotační obrázek

Atlas bude sloužit k pre- i postgraduální výuce. Cílovou skupinou jsou především studenti lékařské fakulty a medicínsky orientovaných směrů bakalářského studia (ošetřovatelství, rehabilitace aj.), ale i lékaři a další pracovníci řady medicínských oborů: neurologie, psychiatrie, rehabilitace, geriatrie aj. Atlas však může najít uplatnění i mezi pregraduálními studenty a specialisty některých dalších oborů zabývajících se diagnostikou a léčbou kognitivních poruch, zejména logopedie a psychologie. Vzhledem k multidisciplinárnímu charakteru projektu se na jeho tvorbě podílejí kliničtí neurologové, logoped a radiolog za technické spolupráce pracovníků Institutu biostatistiky a analýz.

Veřejné licence Creative Commons

Autor: Martin Komenda

anotační obrázek

Velmi diskutovanou otázkou současnosti je problematika ochrany díla z hlediska práva. Při tvorbě elektronických výukových materiálů je třeba myslet i na proces a podmínky samotného zveřejnění. Soubor veřejných licencí Creative Commons nabízí zajímavou možnost, jak publikovat za jasných a srozumitelných podmínek. I proto webový edukační portál Lékařské fakulty MU a v podstatě celá portálové platforma MEFANET poskytuje uživateli při zveřejnění díla výběr v několika předdefinovaných typů licencí Creative Commons.

Zobrazovací metody v psychiatrii: Využití informací o morfologii mozku pro hodnocení neurobiologie duševních nemocí a klinickou praxi

Autor: Tomáš Kašpárek, Daniel Schwarz

anotační obrázek

Předložená elektronická skripta se věnují jednak metodám, které se využívají k hodnocení morfologie mozku v psychiatrickém výzkumu, jednak nálezům, které byly těmito metodami získány a jejich významu, otázkám, které nám umožňují zodpovídat. Je možné zobrazit duševní nemoci pomocí rutinního vyšetření CT nebo MRI? Co je kvalitativní a kvantitativní hodnocení obrazů mozku? Jaké jsou změny morfologie mozku u duševních poruch? Co je v pozadí změn morfologie mozku detekovaných pomocí zobrazovacích metod? Dokážeme změny morfologie mozku ovlivnit úspěšnou léčbou? Umíme informace o změnách morfologie mozku využít v klinické praxi?

Lineární a adaptivní zpracování dat: řešené úlohy v MATLABu

Autor: Roman Vyškovský, Daniel Schwarz

anotační obrázek

Sbírka příkladů “Lineární a adaptivní zpracování dat: řešené úlohy v MATLABu” vznikla jako studijní opora k předmětu Lineární a adaptivní zpracování dat (Bi0440). Náplní sbírky jsou příklady, které ukazují použití metod z oblasti digitálního zpracování a analýzy signálů, jejichž cílem je zvýrazňování signálu v šumu nebo transformace naměřených dat tak, aby mohly být objeveny jejich zdánlivě skryté vlastnosti. Sbírku tvoří rozřešené sady skriptů a funkcí v MATLABu, které má student za úkol doplnit podle pokynů v komentářích a dokument se správnými výsledky a objasněním výpočtů.

Natáčení a zpracování videa na LF MU

Autor: Jaroslav Winkler

anotační obrázek

Centrum informačních technologií Správy univerzitního kampusu Bohunice (http://cit.ukb.muni.cz) nabízí služby v oblasti pořizování a následného zpracování videa, zejména pro použití při výuce. Dále si můžete nechat převést vlastní záznamy z VHS kazet do formátu vhodného pro přehrávání z PC, včetně dodatečného střihu či nového ozvučení.

Edukační webový portál Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Autor: Daniel Schwarz, Martin Komenda, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Edukační webový portál je oficiální platformou Lékařské fakulty Masarykovy univerzity pro zveřejňování elektronických verzí pedagogických děl a multimediálních učebních pomůcek pro elektronickou podporu výuky. Jeho hlavní úlohou je zpřístupnění všech typů elektronických didaktických materiálů vytvářených na LF MU na jediném místě. Portál LF MU je jednou z deseti instancí portálové platformy vyvíjené v rámci projektu MEFANET (MEdical FAculties NETwork).