Anatomie pro obor dentální hygiena
![anotační obrázek](res/anot-anatomie-pro-obor-dentalni-hygiena_664ef9c08c7e7.jpg)
Anatomie je vědou o stavbě zdravého lidského těla, proto je základem všech preklinických a klinických předmětů při studiu medicíny a příbuzných oborů. Pro studenty stomatologie a dentální hygieny jsou pro klinickou praxi nezbytné zejména poznatky o anatomii hlavy a krku. Předkládaná skripta obsahují proto vybrané kapitoly z uvedených oblastí. Při studiu je nezbytné používat anatomický atlas nebo jinou obrazovou anatomickou dokumentaci.
Multimediální atlas pro výuku stomatologické chirurgie - retence zubů a vývojové odontogenní cysty
![anotační obrázek](res/anot-multimedialni-atlas-pro-vyuku-stomatologicke-chirurgie-_499d358b054bf.jpg)
Management retinovaných zubů patří k základním součástem praxe dentoalveolární i maxillofaciální chirurgie. Ačkoli většinu retinovaných zubů tvoří třetí moláry, retence může postihnout kterýkoli zub. Obvyklým řešením retence třetích molárů je extrakce, u ostatních retinovaných zubů potom fenestrace (s nebo bez použití ortodontické brakety), napřímení, transplantace nebo extrakce.
Čelistní chirurgie – hypertextová učebnice
![anotační obrázek](res/anot-celistni-chirurgie-hypertextova-ucebnice_65522e548b962.jpg)
Hypertextová učebnice pro výuku orální a maxilofaciální chirurgie. První díl se věnuje problematice retinovaných zubů a vývojových odontogenních cyst. Druhý díl zánětlivým onemocněním orofaciální oblasti. Popsána je relevantní anatomie, klasifikace retence zubů i jednotlivých kolem čelistních zánětů. Diagnostický a terapeutický postup. Vše je doprovázeno fotografiemi nebo ilustrovanými schématy.
Onemocnění sliznice ústní dutiny – repetitorium a atlas
![anotační obrázek](res/anot-onemocneni-sliznice-ustni-dutiny-repetitorium-a-atla_6166865195712.jpg)
Tato elektronická publikace zahrnuje učební text a k němu příslušející obrazovou databázi patologických stavů na sliznicích dutiny ústní. Úvodní kapitoly zahrnují obecné poznatky o ústních sliznicích. Dále následují kapitoly týkající se jednotlivých onemocnění včetně diferenciálně diagnostických poznámek.
Vědecká příprava pro Zubní lékařství
![anotační obrázek](res/anot-vedecka-priprava-pro-zubni-lekarstvi_5fe1f86f6145f.jpg)
Výukový materiál je určen pro studenty Zubního lékařství, kteří absolvují předmět Vědecká příprava pro Zubní lékařství. Cílem předmětu je rozšířit obzory studentů na poli vědeckých pokroků v oboru Stomatologie a oborech s ním úzce souvisejících, motivovat studenty a posílit jejich vědecké ambice, a položit základy pro jejich postgraduální studium a vědeckou kariéru.
Vědecká příprava pro Zubní lékařství – cvičení
![anotační obrázek](res/anot-vedecka-priprava-pro-zubni-lekarstvi-cviceni_5fd893e46783c.jpg)
Výukový materiál je určen pro studenty Zubního lékařství, kteří absolvují předmět Vědecká příprava pro Zubní lékařství. Studenti ve cvičení získají praktické zkušenosti s molekulárně biologickými analýzami, které jsou rutinně využívány ve stomatologickém výzkumu i při diagnostice pacientů s onemocněním (nejenom) ústní dutiny. Studenti budou mít možnost si stanovit dva jednonukleotidové polymorfizmy v genu pro methylentetrahydrofolát reduktázu (MTHFR), což je enzym sehrávající důležitou roli v metabolické přeměně kyseliny listové. Studenti se v rámci cvičení naučí predikovat fenotyp (schopnost metabolizovat kyselinu listovou) po sestavení haplogenotypu MTHFR.
Nové metody v primární prevenci zubního kazu u dětí
![anotační obrázek](res/anot-nove-metody-v-primarni-prevenci-zubniho-kazu-u-deti_5cb08bf7cf7a2.gif)
Skripta vychází z potřeby aktualizovat dostupnou literaturu v oblasti primární prevence zubního kazu u dětí, která by reflektovala současné trendy a nejnovější poznatky základního, aplikovaného i klinického výzkumu v oblasti etiopatogeneze a prevence zubního kazu. Vzhledem k intenzivní vědecké práci našeho týmu v této oblasti, podložené řadou českých i zahraničních publikací, jsme do skript implikovali tyto výsledky z oblasti molekulární genetiky a mikrobiologie či behaviorální intervence. Poukazujeme tímto na nutnost a výhody mezioborové spolupráce a propojení teoretických a klinických oborů na lékařských a přírodovědeckých fakultách, a to nejenom v rámci výzkumu orálního zdraví.
Molekulárně biologické a jiné testy používané v preventivním zubním lékařství
![anotační obrázek](res/anot-molekularne-biologicke-a-jine-testy-pouzivane-v-preve_5cb0868395c98.gif)
Výukový materiál bude sloužit k seznámení studentů s moderními molekulárně biologickými testy, které mohou být využívány v preventivním zubním lékařství. Mezi tyto testy se řadí komerční kity k určení rizika vzniku zubního kazu a parodontopatií. Principem většiny metod je amplifikace genu pro bakteriální 16SrRNA (nejčastěji), a tedy detekce a kvantifikace orálních bakterií. Studenti si prakticky vyzkouší odběr vzorku zubního plaku a sulkulární tekutiny, následně bude externě provedena laboratorní analýza několika vzorků, v nichž budou stanoveny vybrané kariogenní bakterie. Ve cvičení bude studentům ukázáno a vysvětleno několik vzorových závěrečných zpráv s laboratorním nálezem, aby je dokázali sami interpretovat. Klinický obraz a mikrobiologický nález bude doplněn o zjištěné vlastnosti sliny pacienta a ze všech těchto informací vyvodí studenti doporučení pro konkrétního pacienta.
Současný pohled na patogenezi spinocelulárního karcinomu dutiny ústní
![anotační obrázek](res/anot-soucasny-pohled-na-patogenezi-spinocelularniho-karcinomu_498aa3510f518.jpg)
Výukový text „Současný pohled na patogenezi spinocelulárního karcinomu dutiny ústní“ zpracovává současné informace o vývoji molekulárně genetických změn při vzniku tohoto nádoru a to včetně zevních faktorů, které se na jejich genezi podílí; vše toto je dáno do kontextu změn histologických. V samostatné kapitole jsou pak rozebrány změny, které se podílí na progresi růstu tumoru a jeho metastazování. Zvláštní kapitola je věnována p53, jeho struktuře, funkci a významu pro nádory hlavy a krku. Poslední kapitola dává studentům vizi o tom, jak všechny tyto poznatky mohou být využity pro klinickou praxi v péči o nemocné s takovými to tumory; to znamená zpřesnění diagnostického procesu, možnost predikce prognózy pacienta a jeho odpovědi na léčbu, k rozvoji terapeutických možností a potenciálně i k prevenci.
Výukový text je určený pro postgraduální přípravu v oboru maxilofaciální chirurgie a pro ostatní obory, které se zabývají léčbou karcinomů v oblasti hlavy a krku. Text je rovněž určený pro posluchače magisterského studia k výuce onkologické problematiky v oborech onkologie, otorinolaryngologie a zubní lékařství.
Diagnostika ortodontických anomálií na fotografiích chrupu, 2. díl
![anotační obrázek](res/anot-diagnostika-ortodontickych-anomalii-na-fotografiich-chru_4aa8cf0959b96.jpg)
Výukový text (druhý díl) zpracovává problematiku diagnostiky a terminologie ortodontických anomálií. Jeho cílem je usnadnit praktický nácvik rozpoznávání ortodontických odchylek. Na fotografiích chrupu pacientů jsou jednotlivé anomálie označeny a v následujícím textu popsány. Při popisu jsou používány názvy odpovídající odborné ortodontické terminologii. Klinické případy byly vybrány tak, aby ukázaly rozsáhlé spektrum ortodontických anomálií a jejich výskyt ve vzájemných kombinacích. Uvedený text klade důraz na komplexní pohled na stav chrupu z hlediska ortodontických vad, u nichž upozorňuje na jejich možné funkční a estetické důsledky.