Multimediální učební pomůcky

Anatomická pitva - Úvod do pitevních cvičení

Autor: Ivana Svíženská, Eva Ondroušková, Monika Žižlavská

anotační obrázek

Anatomická pitva je neoddělitelnou součástí studia anatomie. Je důležitá zejména proto, aby si student ujasnil topografická vztahy orgánů a struktur, o nichž se dozvěděl při studiu systematické anatomie. Cílem výukového filmu Anatomická pitva – Úvod do pitevních cvičení je podat studentům lékařské fakulty informace, na základě kterých budou schopni preparovat kteroukoliv oblast lidského těla, pod dohledem zkušeného učitele anatomie. Film informuje pouze o technice pitvy, pro pitvu konkrétních oblastí těla musí student nastudovat postup z učebnice.

Výuková videa – urologie

Autor: Hana Kubešová, Dalibor Pacík, Aleš Čermák

anotační obrázek

Videopořady poskytují kvalitní informace o metodách, k jejichž reálnému provedení studenti mediciny i nelékařských oborů obvykle nemají v průběhu pregraduálního studia běžně přístup. Informovanost absolventů fakulty o těchto metodách je však důležitá s ohledem na jejich přehled o dostupných metodách, ale i schopnosti komunikovat s nemocnými na náležité odborné úrovni.

Vnitřní lékařství pro bakalářské studium ošetřovatelství - cyklus 25 přednášek

Autor: Hana Kubešová

anotační obrázek

Cyklus 25 přednášek nazvaný Vnitřní lékařství pro bakalářské studium ošetřovatelství poskytuje základní přehled o problematice jednotlivých podoborů interny - pneumologie, kardiolgie, angiologie, imunologie, hematologie, revmatologie, gastroenterologie, nefrologie, metabolických chorob, endokrinolgie, interních akutních stavů a základy diferenciální diagnostiky. Pojetí tohoto přehledu je motivováno jednou z předpokládaných rolí vysokoškolsky vzdělané sestry - zachytit vznikající komplikace a adekvátně zareagovat.

Český národní hemofilický program: vzdělávací síť hemofilických center

Autor: Petr Brabec, Miroslav Penka, Peter Salaj

anotační obrázek

Česká hemofilická centra (centra lékařské péče pro pacienty trpící hemofilií a jinými vrozenými krvácivými stavy) vytvořila síť, jejímž cílem je vzájemná spolupráce, předávání zkušeností a získávání nových poznatků v léčbě o pacienty s hemofilií, von Willebrandovou chorobou a ostatními vrozenýmim krvácivými stavy. V rámci tohoto projektu vzniká také velké množství edukačních materiálů, které jsou pravidelně vyvěšovány na webu Českého národního hemofilického programu (ČNHP). Většina prezentací je určena odborníkům, ale poučení zde najdou i zainteresovaní laici.

Cévní mozkové příhody v ČR: vzdělávací síť iktových center

Autor: Petr Brabec, Zbyněk Kalita, Stanislava Pánová

anotační obrázek

Česká iktová centra (centra lékařské péče pro pacienty postižené mozkovou mrtvicí) vytvořila síť, jejímž cílem je vzájemná spolupráce, předávání zkušeností a získávání nových poznatků v léčbě o pacienty s cévní mozkovou příhodou. V rámci tohoto projektu vzniká také velké množství edukačních materiálů, které jsou pravidelně vyvěšovány na webu IKTA.CZ. Většina prezentací je určena odborníkům na cévní mozkové příhody, ale poučení zde najdou i zainteresovaní laici.

Výukové materiály - první pomoci

Autor: Zdeňka Kubíková, Barbora Zuchová, Jana Kubalová, Radek Turin a kol.

anotační obrázek

Soubor několika e –learningových materiálů, jejichž cílem je podpora výuky první pomoci (resuscitace, úrazové a neúrazové stavy, záchrana tonoucího, rizika pohybu v horách, metodika výuky první pomoci v souladu s požadavky Rámcově vzdělávacích programů MŠMT). Materiály jsou určeny pro učitele na II. stupni základních a středních škol a pro studenty MU FSpS (budoucí trenéry, učitele, výživové poradce, fyzioterapeuty). Materiály vznikaly na MU FSpS v letech 2005 - 2011 a jsou součástí řady projektů (podrobnější informace součástí jednotlivých materiálů).
 

Odběr krve

Autor: Eva Táborská, Hana Bochořáková, Hana Paulová, Josef Tomandl, Jaroslav Winkler

anotační obrázek

Videozáznam je určen pro doplnění výuky v biomedicínských oborech a zabývá se popisem postupů při odběru a zpracování krve pro klinicko-biochemické vyšetření. Stručně dokumentuje přípravu pacienta před odběrem a postup při odběru žilní krve. Je zdůrazněno použití uzavřeného odběrového systému. Dále je zmíněn transport a uchování vzorků, postupy při odběru plazmy a séra, získání a zpracování kapilární krve. Vytvořeno za podpory FRVŠ, projekt 443-F3.

Odběr a zpracování kostní dřeně pro transplantaci krvetvorby

Autor: Zdeněk Kořístek, Milan Navrátil, Jaroslav Winkler

anotační obrázek

Odběr a zpracování kostní dřeně pro transplantaci krvetvorby, délka  videa 7 min. Video pojednává o způsobu odběru a zpacování kostní dřeně pro transplantační účely. V první části je předvedena metodika odběru kostní dřeně na operačním sále, ve druhé části pak vlastní zpracování dřeňové krve na separátoru krevních elementů pro další použití k transplantaci.

Postup při provádění sternální punkce

Autor: Andrea Janíková, Jaroslav Winkler

anotační obrázek

Postup při provádění sternální punkce, délka 4 min. Sternální punkce je jednoduchý diagnostický výkon, jehož cílem je získání dostatečného množství aspirátu dřeňové krve. Přístup sternální punkce je nejčastěji v oblasti sternální kosti a to na úrovní zhruba druhého mezižebří. K vyšetření se využívá speciálního nástroje – jehly na sternální punkci.

Akutní stavy v neurochirurgii

Autor: Jan Chrastina, Zdeněk Novák, Pavel Cejpek, Ivo Říha, Radim Jančálek

anotační obrázek

V současné době je neurochirurgická tématika rozptýlena do několika předmětů studia na lékařské fakultě - například chirurgie, neurologie a akutní medicína. Toto platí i pro problematiku akutních stavů v neurochirurgii. Cílem dokumentu je praktický pohled na urgentní stavy v neurochirurgii, se kterými se může setkat lékař nejrůznějších specializací , a které vyžadují akutní neurochirurgickou konzultaci a řešení pro riziko vzniku závažného nezvratného neurologického deficitu nebo ohrožení života nemocného. Autoři rovněž v poznámkách prezentují praktický pohled na základní atypické rysy klinického nebo radiologického obrazu vybraných neurochirurgických urgentních stavů, které mohou vést k diagnostickým potížím, neadekvátní volbě léčebného postupu nebo oddálení neurochirurgické konzultace. Právě tento praktický pohled postavený na ilustrativních kasuistikách doplňuje poznatky, které studenti získávají při výuce chirurgie, neurologie, urgentní medicíny a v menší míře i jiných oborů.