Lékařská informatika a informační věda

Síť lékařských fakult MEFANET uspořádala 6. ročník své tradiční a prestižní konference s mezinárodní účastí

Autor: Daniel Schwarz, Lenka Šnajdrová, Jakub Gregor

anotační obrázek

V brněnském hotelu International se ve dnech 27.–28. listopadu 2012 konal již 6. ročník konference MEFANET, na které se pravidelně potkávají pedagogové a studenti všech lékařských fakult z České republiky a ze Slovenska spolu s odborníky v oblasti zdravotnické informatiky a elektronické podpory výuky. Vedle metodických a pedagogických aspektů e-learningu na lékařských fakultách se letošní konference opět zabývala i dopadem tohoto fenoménu na konkrétní obor medicíny – tematicky zaměřené sympozium tentokrát směřovalo do oblasti ortopedie, revmatologie a fyzioterapie.

MEFANET 2008 představil moderní metody výuky a studia na lékařských fakultách

Autor: Daniel Schwarz, Lenka Šnajdrová

anotační obrázek

Ve dnech 20.-21. listopadu 2008 se v brněnském hotelu Voroněž konal již druhý ročník konference MEFANET, zaměřené na e-learning a zdravotnickou informatiku ve výuce lékařských oborů. Kromě obecných témat souvisejících s moderními metodami výuky se letošní ročník konference soustředil zejména na obory zubní lékařství, stomatologie a maxilofaciální traumatologie.

Edukační sborník MEFANET Report 04

Autor: Daniel Schwarz, Martin Komenda, Stanislav Štípek, Vladimír Mihál, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Konference MEFANET 2010 se vedle obecných aspektů elektronické podpory výuky zabývala také dopadem tohoto fenoménu na morfologické obory medicíny. Jedním z výstupů ze setkání odborníku z oblasti medicínského vzdělávání bylo vydání tištěného postkonferenčního edukačního sborníku MEFANET report 04, který je distribuován na každou českou a slovenskou lékařskou fakultu. Dílo obsahuje výhradně anglicky psané příspěvky a je dostupné také v elektronické podobě.
 

Editoři: Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (IBA LF MU), Mgr. Martin Komenda (IBA LF MU), prof. MUDr. Stanislav Štípek, DrSc. (1. LF UK), prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc. (LF UP), doc. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D. (IBA LF MU)

 

Konference MEFANET 2007: informační techologie pro vzdělávací síť lékařských fakult

Autor: Daniel Schwarz, Lenka Šnajdrová

anotační obrázek

21.-22. listopadu 2007 se v prostorách brněnského hotelu Voroněž konala konference MEFANET 2007, která se zabývala využitím moderních informačních a komunikačních technologií a zdravotnické informatiky ve výuce lékařských oborů. Na první celostátní konferenci tohoto druhu se sjelo do Brna přes 160 účastníků - převážně vysokoškolských pedagogů z lékařských fakult, ale zastoupeni byli i studenti medicíny a specialisté z oblasti zdravotnické informatiky.

Klasifikace snímků ve výukovém archivu klinické obrazové dokumentace

Autor: Daniel Schwarz, Ivo Šnábl

anotační obrázek

Interaktivní slovníček kódů MKN (ICD10) spolu s názvy klasifikací pomůže při zařazování studií do archivu. K dispozici je ve slovníku i výběr radiologické klasifikace dle Daehnert et. al. Klasifikace je v anglickém jazyce. Do vyhledávacího okénka napište kousek řetězce (např. fract) a chvilku počkejte, v zápětí se vám objeví seznam nalezených klasifikací - slovník pracuje v režimu našeptávače.

Zavedení technologie data miningu a analýzy dat genových expresních map do výuky

Autor: Jiří Jarkovský, Danka Némethová, Eva Gelnarová, Eva Budinská, Klára Kubošová, Lukáš Kokrment, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Data mining (DM; dolování z dat nebo vytěžování dat) je široce používanou metodikou pro práci s rozsáhlými datovými soubory, často však provázenou nepochopením nebo s přehnaným očekáváním. Výjimkou není ani klinický výzkum pracující s rozsáhlými a heterogenními soubory dat. DM obecně využívá metod, které jsou dostupné i v běžných statistických nástrojích, nicméně nabízí jednotlivé postupy v souvislostech a vazbách, které ve formě standardizované komplexní metodiky pokrývají všechny fáze zpracování dat od sběru až po interpretaci. Ve skutečnosti jde tedy o metodický koncept zahrnující velkou šíři metod a způsobů práce. Celý systém je podřízen jedinému cíli, nalézt v datech zajímavé, netriviálně skryté, ale potenciálně užitečné informace. Hovoříme-li o dolování z dat, máme tedy na mysli spíše než speciální statistické metody jejich tvůrčí skloubení. Tato koncepce byla využita i při přípravě výukového kurzu „Zavedení technologie data miningu a analýzy dat genových expresních map do výuky“ dostupného v rámci e-learningového portálu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Metodika tvorby bibliografických citací

Autor: Jiří Kratochvíl, Petr Sejk, Věra Anthová, Marek Stehlík

anotační obrázek

Publikace Metodika tvorby bibliografických citací obsahuje interaktivní tutoriály, v nichž se čtenář dozví, jak citovat podle nejčastěji užívaných citačních stylů v akademickém prostředí (např. ISO 690, Harvard, Vancouver apod.), seznámí se se základními pravidly citační a publikační etiky (včetně problematiky plagiátorství) a online aplikacemi EndNoteWeb a Zotero, s jejichž pomocí lze do textového editoru vkládat citační údaje a formátovat je podle podle požadavků stovek vědeckých časopisů. Součástí příručky jsou i materiály informující o základních indikátorech pro hodnocení vědecké kvality časopisu nebo konkrétního autora (impact factor, h-index a zcela nově také SNIP a SJR) a návod k užívání správce publikační činnosti ResearcherID. První vydání této publikace bylo oceněno Cenou INFORUM 2011 Cena INFORUM 2011.

Postup při zařazení obrazové studie do PACS na podporu výuky a výzkumu

Autor: Otto Dostál, Michal Javorník, Vladimír Zatloukal

anotační obrázek

Seriál popisuje jednotlivé kroky, které je nutné provést pro uložení obrazové studie do výukového PACSu. Je tedy určen zejména uživatelům-autorům, kteří do systému data vkládají a dále pro odborné garanty jednotlivých sekcí, kteří obrazová data a strukturované popisy schvalují pro výuku. Jádrem výukového systému je vyhrazený PACS (Picture Archiving and Communication System) vyvíjený a provozovaný na Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity v rámci projektu MeDiMed.

Projekt MeDiMed

Autor: Otto Dostál, Michal Javorník

anotační obrázek

Rok 2005 je již desátým rokem existence projektu MeDiMed. Cílem projektu od jeho samotného počátku bylo získávání digitálních výukových snímků z různých lékařských přístrojů - modalit (rentgenu, počítačového tomografu, ultrazvuku atd.). Během krátké doby řešení však bylo zřejmé, že pro získání požadovaného velkého množství těchto snímků ve světovém formátu DICOM (Digital Image Communication in Medicine) bude nutná mnohem těsnější a dlouhodobější spolupráce se zdroji těchto dat - s pracovišti nemocnic. Ústav výpočetní techniky MU začal spolupracovat se zdravotnickými zařízeními při zavádění těchto systémů do praxe a jejich následném využívání pro výuku a výzkum.

(ZDROJ: O. Dostál, M. Javorník. Projekt MeDiMed. Zpravodaj ÚVT MU. ISSN 1212-0901, 2005, roč.16, č.2, s.8-11.)

Semináře na téma zpracování digitálního videa

Autor: Michal Jurajda

anotační obrázek

Ústav patologické fyziologie ve spolupráci s CVT uspořádal v letním semestru školního roku 2005/06 cyklus tří seminářů věnovaných videotechnice se zaměřením na zpracování digitálního videa. Úvodní seminář cyklu se uskutečnil ve středu 24.5.06 v seminární místnosti ÚPF na Komenského náměstí 2. Jeho zaměření bylo spíše teoretické. Byly vyloženy základy problematiky digitálního videa tak, aby byly srozumitelné i začátečníkům.