Telekonference ve výuce předmětů radiologie a klinická anatomie
![anotační obrázek](res/isdn_conf_small.gif)
V tomto příspěvku je popsán projekt, který zajišťuje metodologické a technické zázemí pro praktické využití telekonferencí v pregraduální a postgraduální výuce. Několik testovacích konferencí telemostem mezi klinikami v České republice přes ISDN linky již proběhlo. Rutinní zahrnutí této formy výuky začína od prosince 2005.
Přínos telekonferenční techniky na neurochirurgickém operačním sále pro výuku neurověd
![anotační obrázek](res/polyspan-small_1.jpg)
Cílem tohoto příspěvku je popsat vybavení potřebné pro akvizici dat, jejich zpracování a přenos v projektu, který nasazuje telekonferenční techniku ve výuce neurověd. Data z různých zobrazovacích modalit jsou zde integrována se záznamy z operačního sálu, čímž lze vytvářet informačně hodnotné a didakticky ilustrativní případy vhodné pro výuku.
Poruchy příjmu potravy
![anotační obrázek](res/psychiatrie.jpg)
Vyšetření pacientky trpící poruchou příjmu potravy, délka 19 min. Úvodní slovo (základní data o pacientce). Znázornění vlastního těla v arteterapii. Rozhovor s pacientkou: (1) počátek onemocnění, snaha ubrat na váze, zvracení, maximální, minimální váha; (2) odklon od zájmů a hobby; (3) kumulace příznaků: celodenní cvičení včetně nočního, během jízdy MHD; (4) abusus laxativ; (5) vztah k alkoholu; (6) lhaní, podvádění, krádeže jídla; (7) zvýšené utrácení za jídlo a dluhy; (8) selhávání v práci; (9) nutkavé myšlenky na jídlo, opakované zvracení; (10) popis aktuálních denních zvyklostí; (11) rodinné a partnerské vztahy.
Periodická depresivní porucha
![anotační obrázek](res/psychiatrie.jpg)
Vyšetření pacienky trpící periodickou depresivní poruchou, délka 13 min. Neverbální projev pacientky: skleslé držení těla, depresivní vizáž, snížené psychomotorické tempo, monotónní řeč. Rozhovor s pacientkou: (1) počátek onemocnění, délka trvání stávající epizody (4 měsíce); (2) předchozí ambulantní léčba; (3) precipitující faktory: viróza, úmrtí matky; (3) příznaky: trvalá neodklonitelná depresivní nálada, ztráta energie, zvýšená únavnost, bradypsychismus, ranní pessima, anhedonie, zanedbávání zevnějšku a sociálních kontaktů, hypersomnie, snížená chuť k jídlu, váhový úbytek, ztráta zájmu o sex, narušení intimních vztahů, taedium vitae, vágní suicidální myšlenky bez tendence k realizaci, pocity psychosomatické insufficience, hypoprosexie; (4) předchozí epizoda zvládnuta ambulantní léčbou; (5) nepřítomnost hypomanické či manické epizody; (6) nepřítomnost užívání psychoaktivních látek; (7) nepřítomnost organické psychické poruchy.
Paranoidní schizofrenie
![anotační obrázek](res/psychiatrie.jpg)
Vyšetření pacienta trpícího paranoidní schizofrenií, délka 23 min. Příchod pacienta, navázání kontaktu, základní údaje o pacientovi (věk, délka hospitalizace). Klinický rozhovor-vyšetření, demonstrace: (1) poruchy vnímání: sluchové halucinace, intrapsychické halucinace (ovládání na dálku, manipulace s pacientem), tělové halucinace (vypálení rohovky, jiné vidění). (2) poruchy myšlení: paranoidní percepce a interpretace, stereotypie v myšlení, rozvolnění asociací, symbolické myšlení, aglutinující myšlení, zárazy v myšlení bludy: paranoidně-persekuční, kosmický, religiózní, megalomanický. (3) poruchy emotivity: ambivalence, inadekvátní emotivita, náznak emoční oploštělosti. (4) totální anosognose. (5) další anamnestické údaje, studijní a pracovní anamnéza (sociální selhávání), trávení volného času, vztah k vrstevníkům a rodičům (zde náznak autoakuzací). Cílená klinická vyšetření: (a) test verbální fluence, (b) výklad přísloví.
Kvalitativní poruchy myšlení
![anotační obrázek](res/psychiatrie.jpg)
Výukový film Kvalitativní poruchy myšlení, délka 12 min. Rozhovor s pacientkou, demonstrace: (1) výkladu přísloví: inkoherentní myšlení, paralogické myšlení. (2) testu verbální fluence: rozvolnění asociací, chybí determinující tendence myšlení. (3) dalších poruch myšlení: symbolického, tangenciálního, pseudofilosofování. (4) obřadnosti v chování, zvýšení sebevědomí až počínajícího charakteru erotomanického bludu, inadekvátní smích, nadměrná gestikulace.
Katatonní schizofrenie
![anotační obrázek](res/psychiatrie.jpg)
Výukový film Katatonní schizofrenie , délka filmu 7 min. Příchod pacientky: demonstrace strnulé chůze bez souhybů končetin, nejistota při plnění pokynů (dojít ke křeslu a posadit se). Rozhovor s pacientkou: (1) Vznik a příznaky onemocnění: provokace virovým onemocněním s teplotami, sluchové a zrakové halucinace, paranoidní percepce a interpretace, sekundární anxieta, psychomotorický neklid. (2) Demonstrace katatonních příznaků: pacientka zůstává v nástavách, pokynům vyhoví s velkou latencí, pasivní negativismus. (3) Odebrání základních anamnestických dat: osobní anamnéza-studijní výsledky, vztahy se spolužáky, koníčky, zájmy, premorbidní osobnost.
Miniinvasivní léčba stresové inkontinece moči - TVTo
![anotační obrázek](res/anot-miniinvasivni-lecba-stresove-inkontinece-moci-tvto_4a6ee0201e8e0.jpg)
Videozáznam obsahuje operační úpravu hypermobility a hypotonie uretry. Stresová inkontinence moči představuje závažný zdravotní a společenský problém. Operační úprava hypermobility a hypotonie uretry představuje optimální léčebný postup. Nejlépe propracované a účinné jsou techniky s miniinvazivním přístupem. Předkládané video presentuje uretropexi technikou „inside-out“ pomocí pásky TVTo.
Histologická praktika a laboratorní technika
![anotační obrázek](res/anot-histologicka-praktika-a-laboratorni-technika_4725c0f58caa9.jpg)
Prezentace inovovaného učebního textu „Histologická praktika a metody vyšetřování tkání a orgánů“ (kolektiv autorů, 1998) pro výuku v praktických cvičeních na stránkách internetu. Studijní materiál (text i schémata) byl aktualizován a doplněn o demonstrace preparátů barvených různými barvicími metodami pro usnadnění interpretace výsledků pozorování histologických preparátů ve světelném i elektronovém mikroskopu. Elektronická podoba skript má sloužit studentům magisterských i bakalářských oborů pro přípravu na praktická cvičení z histologie a embryologie a je hlavním studijním materiálem pro studenty nového bakalářského oboru: zdravotní laborant. Koncepcí navazuje na multimediální výukové texty Mikroskopická anatomie na Internetu a Obecná histologie na Internetu, jako součást projektu MedAtlas.
Obecná histologie
![anotační obrázek](res/histologie.jpg)
Úkolem hypertextového Atlasu obecné histologie je uvést studující lékařství do studia mikroskopické a submikroskopické stavby buněk a tkání lidského těla, včetně krevních tělísek a seznámit je s vyšetřovacími postupy, jež jsou k tomuto účelu používány v praxi. Atlas sestává z textové a obrazové části, která zahrnuje 95 originálních elektronově mikroskopických snímků a barevných mikrofotografií s podrobnými vysvětlujícími popisy. Vystavený multimediální text lze používat ve dvou základních modech: a to režimu standardní učebnice s obrázky a režimu atlasu, jehož rozsah a kvalita odpovídají jiným histologickým atlasům, které jsou dostupné fyzicky nebo v on line verzích od různých vydavatelů.