Výukové publikace a autorská díla

Specifická bariérová péče a preventivní opatření u pacientů s infekčním onemocněním

Autor: Simona Saibertová, Petra Juřeníková, Libor Sobek, Petr Jaššo

anotační obrázek

Výuková podpora pro ošetřovatelskou péči v infekčním lékařství je cílena na specifika bariérové péče a na specifické preventivní postupy péče o pacienta s podezřením na vysoce nakažlivá onemocnění včetně dalších opatření směřující k ochraně obyvatel. Předmětem výukové podpory jsou odborné texty obsahující specifika bariérové péče dle nebezpečnosti biologických agens dle úrovní BSL 1-4 v návaznosti na legislativu České republiky a Evropské unie. Výukové texty jsou doplněny autorskými obrázky a autorskými videi obsahující použití speciálních ochranných pomůcek a prostředků při práci s infekčním pacientem. Hlavním cílem publikace je návazné využití poznatků studentů k upevnění dovedností při nácviku v rámci výuky předmětu Intenzivní ošetřovatelská péče v  infekčním lékařství - cvičení a podpoření individuálního studijního rozvoje studentů v oblasti poskytování specifické ošetřovatelské péče o pacienta s infekčním onemocnění.

Klinická onkologie pro mediky: solidní nádory a nádory dětského věku

Autor: Rostislav Vyzula, Ondřej Sláma a kol.

anotační obrázek

Ve výukovém textu jsou zpracována základní témata obecné a speciální onkologie v rozsahu, který považujeme za dostatečný v rámci pregraduální výuky. V obecné části jsou představeny základy nádorové epidemiologie, biologie, prevence, principy protinádorové léčby, zásady podpůrné a paliativní péče v onkologii. Ve speciální části jsou popsány nejčastější typy solidní ch a dětských nádorů z hlediska incidence, klinického obrazu, diagnostiky a léčby.

Lineární a adaptivní zpracování dat: řešené úlohy v MATLABu

Autor: Roman Vyškovský, Daniel Schwarz

anotační obrázek

Sbírka příkladů “Lineární a adaptivní zpracování dat: řešené úlohy v MATLABu” vznikla jako studijní opora k předmětu Lineární a adaptivní zpracování dat (Bi0440). Náplní sbírky jsou příklady, které ukazují použití metod z oblasti digitálního zpracování a analýzy signálů, jejichž cílem je zvýrazňování signálu v šumu nebo transformace naměřených dat tak, aby mohly být objeveny jejich zdánlivě skryté vlastnosti. Sbírku tvoří rozřešené sady skriptů a funkcí v MATLABu, které má student za úkol doplnit podle pokynů v komentářích a dokument se správnými výsledky a objasněním výpočtů.

Základy farmakoekonomiky

Autor: Barbora Říhová, Jana Rudá, Regina Demlová

anotační obrázek

Cílem výukovém textu „Základy farmakoekonomiky“ je poskytnout orientaci v problematice farmakoekonomiky, popsat principy farmakoekonomických analýz, a nastínit využití farmakoekonomických metod v praxi. Text je doplněn několika obrázky a tabulkami za účelem usnadnění orientace v tématu. Materiál je určen studentům pregraduálního i postgraduálního studia.

Farmakologie pro studenty bakalářských oborů na LF MU

Autor: Alena Máchalová, Zuzana Babinská, Gabriela Dovrtělová, Jan Juřica, Hana Kostková, Leoš Landa, Jana Merhautová, Kristýna Nosková, Jana Pistovčáková, Tibor Štark, Kateřina Tabiová, Ondřej Zendulka

anotační obrázek

Skripta jsou určena studentům bakalářských oborů pro studium farmakologie na Farmakologickém ústavu na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. Učební text se zabývá obecnými principy vzájemného působení organismu a léčivých látek a speciální farmakologií v rozsahu nezbytném pro jednotlivé bakalářské studijní obory. Obecná farmakologie je doplněna kapitolami shrnujícími základní charakteristiky životního cyklu léčiv a aktuální legislativní normy závazné pro předepisování, uchovávání a vydávání léčivých přípravků.

Ilustrační obrázek: adamr (FreeDigitalPhotos.net)

Operační korekce prolapsu pochvy implantátem Nuvia

Autor: Martin Huser, Zdeněk Adamík, Marcela Pastorčáková

anotační obrázek

Prolaps pánevních orgánů (POP) představuje závažný zdravotní problém snižující kvalitu života ženy. Moderní chirurgická léčba POP využívá k podpoře struktur pánevního dna polypropylénové (PP) implantáty snižující riziko recidivy. Obsahem videa je komentovaný sestříhaný záznam operačního výkonu v délce jedenácti minut.
 

Čtyřicet let komise experimentální kardiologie: Odkud jsme vyšli a kam směřujeme

Autor: Marie Nováková, Pavel Bravený, Tibor Stračina

anotační obrázek

Jedná se o postkonferenční sborník z pravidelného pracovního zasedání Komise Experimentální Kardiologie, pracovní skupiny České fyziologické společnosti České lékařské společnosti J.E.Purkyně. Sborník obsahuje 33 souhrnů prací prezentovaných na konferenci, z oblasti kardiovaskulární fyziologie, patofyziologie, biochemie, kardiologie a intenzivní medicíny.

91. Fyziologické dny - sborník souhrnů

Autor: Tibor Stračina, Marie Nováková

anotační obrázek

Nerecenzovaný konferenční sborník ze společné konference České fyziologické společnosti České lékařské společnosti J. E. Purkyně a Slovenské fyziologické společnosti Slovenské lékařské společnosti. Sborník obsahuje souhrny příspěvků z oblasti fyziologie a patofyziologie především kardiovaskulární, neurofyziologie, celulární fyziologie a metabolismu s vazbou na příbuzné obory, zejména biochemii, biologii, farmakologii, neurologii, kardiologii a další klinické obory.

Ortopedie - výukové prezentace

Autor: Zbyněk Rozkydal

anotační obrázek

Výukové prezentace obsahují 15 základních témat v oboru ortopedie. Jsou nedílnou součástí studijních materiálů pro studenty 4. ročníku všeobecného směru a 2. ročníku bakalářského studia oboru fyzioterapie na LF MU v Brně. Jsou též určeny pro SRZ v oboru chirurgie v 6. ročníku všeobecného směru. Prezentace vycházejí ze skript „Ortopedie“, hlavní autor Doc. MUDr. P. Janíček, CSc., vydané v roce 2007, ISBN978-80-210-4429-6 a doplňují tyto texty zvláště obrazovou formou.

Terminologia graeco-latina medica pro studijní obory fyzioterapie a všeobecná sestra

Autor: Libor Švanda, Kateřina Pořízková, Jozefa Artimová, Eva Dávidová

anotační obrázek

Učebnice je určena především studentům prvního semestru bakalářských oborů fyzioterapie a všeobecná sestra, jimž má na začátku studia poskytnout základní orientaci v řecko-latinské lékařské terminologii. Její nedílnou součástí je samostatná gramatická příručka, na jejíž strany či paragrafy je na začátku každé lekce odkazováno. Každá z deseti lekcí je koncipována jako soubor cvičení pro práci na semináři i pro samostatnou domácí přípravu k seminářům: lekce začíná obecnějším překladovým cvičením (v první části učebnice je zaměřeno především na anatomickou terminologii, od 7. lekce pak na terminologii klinickou); po něm vždy následuje řada drobnějších cvičení, jež mají studentům přiblížit jednotlivé gramatické jevy a pomoci jim osvojit si základní slovní zásobu. Materiál pro přípravu většiny cvičení byl excerpován z autentické lékařské dokumentace poskytnuté pro tento účel Fakultní nemocnicí Brno, pražskou Thomayerovou nemocnicí a Ústavem jazyků LF UK v Hradci Králové.