Radiologie a zobrazovací metody

Interní propedeutika – vyšetření dýchacího ústrojí

Autor: Martina Doubková

anotační obrázek

Interní propedeutika je základ medicíny a zasahuje do všech klinických oborů. Vyšetření dýchacího ústrojí je důležitá součást propedeutiky. Všeobecná část je věnována jednotlivým vyšetřovacím metodám s algoritmem zahrnujícím čtyři P - pohled, pohmat, poklep a poslech. Další část je věnována jednotlivým plicních syndromům - syndrom bronchiální obstrukce, pneumonický, pleuritický, přítomnosti vzduchu v pohrudniční dutině, dutinový, plicní venostázy, atelektatický, rozšíření průdušek, přítomnosti nádoru. Text je doplněný o obrazovou dokumentaci radiologických nálezů.

MR zobrazení tenzorů difuze centrálního nervového systému

Autor: Miloš Keřkovský, Jaroslav Tintěra

anotační obrázek

Tato práce je koncipována jako přehledný výukový text o technice MR zobrazení tenzorů difuze využité v oblasti zobrazení centrálního nervového systému. Diskutovány jsou základní technické aspekty této metody a možnosti využití v nejrůznějších oblastech praktické zobrazovací diagnostiky i výzkumných aplikací.

Analýza dat pro Neurovědy

Autor: Eva Janoušová, Simona Littnerová, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Výukové materiály zpřístupněné formou interaktivní osnovy jsou věnovány principům základních metod analýzy medicínských dat s ohledem na specifika datových souborů a výpočtů z oblasti neurovědního výzkumu. Důraz je kladen především na správnou aplikaci těchto metod v praxi a na interpretaci dosažených výsledků. Výukové materiály sestávají z přednášek, detailních manuálů pro analýzu dat pomocí české a anglické verze softwaru STATISTICA, datového souboru použitého k ukázkám analýzy dat v přednáškách a manuálech, dvou sad simulovaných souborů trojrozměrných obrazů mozku sloužících pro interaktivní ukázky problémů a specifik analýzy rozsáhlých obrazových dat a dvou e-learningových sad teoretických i praktických otázek a příkladů. Tyto výukové materiály mohou být přínosné nejen pro studenty doktorských studijních programů Neurovědy, Neurologie, Radiologie-zobrazovací metody a Psychiatrie, pro něž je předmět primárně určen, ale i pro studenty dalších medicínských programů nebo i pro informatiky či matematiky a další akademické pracovníky, kteří se při své vědecké činnosti setkávají s analýzou medicínských a rozsáhlých obrazových dat. Vytvořené materiály mohou studentům a akademickým pracovníkům rovněž sloužit jako referenční příručka při přípravě jejich vlastních doktorských či habilitačních prací i při další vědecké činnosti. Příprava výukových materiálů byla finančně podporována prostředky projektu FRVŠ č. 942/2013 „Inovace materiálů pro interaktivní výuku a samostudium předmětu Analýza dat pro Neurovědy“.
 

Postup při zařazení obrazové studie do PACS na podporu výuky a výzkumu

Autor: Otto Dostál, Michal Javorník, Vladimír Zatloukal

anotační obrázek

Seriál popisuje jednotlivé kroky, které je nutné provést pro uložení obrazové studie do výukového PACSu. Je tedy určen zejména uživatelům-autorům, kteří do systému data vkládají a dále pro odborné garanty jednotlivých sekcí, kteří obrazová data a strukturované popisy schvalují pro výuku. Jádrem výukového systému je vyhrazený PACS (Picture Archiving and Communication System) vyvíjený a provozovaný na Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity v rámci projektu MeDiMed.

Projekt MeDiMed

Autor: Otto Dostál, Michal Javorník

anotační obrázek

Rok 2005 je již desátým rokem existence projektu MeDiMed. Cílem projektu od jeho samotného počátku bylo získávání digitálních výukových snímků z různých lékařských přístrojů - modalit (rentgenu, počítačového tomografu, ultrazvuku atd.). Během krátké doby řešení však bylo zřejmé, že pro získání požadovaného velkého množství těchto snímků ve světovém formátu DICOM (Digital Image Communication in Medicine) bude nutná mnohem těsnější a dlouhodobější spolupráce se zdroji těchto dat - s pracovišti nemocnic. Ústav výpočetní techniky MU začal spolupracovat se zdravotnickými zařízeními při zavádění těchto systémů do praxe a jejich následném využívání pro výuku a výzkum.

(ZDROJ: O. Dostál, M. Javorník. Projekt MeDiMed. Zpravodaj ÚVT MU. ISSN 1212-0901, 2005, roč.16, č.2, s.8-11.)

Telekonference ve výuce předmětů radiologie a klinická anatomie

Autor: Vlastimil Válek, Marek Mechl

anotační obrázek

V tomto příspěvku je popsán projekt, který zajišťuje metodologické a technické zázemí pro praktické využití telekonferencí v pregraduální a postgraduální výuce. Několik testovacích konferencí telemostem mezi klinikami v České republice přes ISDN linky již proběhlo. Rutinní zahrnutí této formy výuky začína od prosince 2005.

Digitální atlas normálních nálezů v DICOM formátu

Autor: Jan Křístek, Škorňová

anotační obrázek

Ve výuce pregraduálních studentů medicíny lze jistě najít mnohočetné využití normálních, nepatologických zobrazovacích studií v rámci výuky nejen vlastní radiologie a nukleární medicíny, ale stejně dobře i při výuce anatomie, fyziologie, biofyziky, chirurgických i interních klinických oborů apod., protože teprve po zevrubném zvládnutí toho, jak vypadá normální zobrazovací vyšetření a jeho nepatologické varianty lze pokročit k posuzování patologických stavů a hodnocení jejich vážnosti.

Řešení podpory výuky v oblasti zpracování medicínské obrazové informace v rámci projektu MeDiMed

Autor: Otto Dostál, Michal Javorník

anotační obrázek

Projekt MeDiMed (Metropolitan Digital Imaging System in Medicine) řeší jak problematiku sběru, zpracování a dlouhodobé archivace medicínských obrazových informací, tak zejména podporu výuky v této oblasti. Byl vybudován systém, který není pouze standardní implementací PACS (Picture Archiving and Communication System), ale který od samotného počátku směřuje k sofistikovanějšímu řešení metropolitnímu a regionálnímu.