E-learning

Zavedení technologie data miningu a analýzy dat genových expresních map do výuky

Autor: Jiří Jarkovský, Danka Némethová, Eva Gelnarová, Eva Budinská, Klára Kubošová, Lukáš Kokrment, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Data mining (DM; dolování z dat nebo vytěžování dat) je široce používanou metodikou pro práci s rozsáhlými datovými soubory, často však provázenou nepochopením nebo s přehnaným očekáváním. Výjimkou není ani klinický výzkum pracující s rozsáhlými a heterogenními soubory dat. DM obecně využívá metod, které jsou dostupné i v běžných statistických nástrojích, nicméně nabízí jednotlivé postupy v souvislostech a vazbách, které ve formě standardizované komplexní metodiky pokrývají všechny fáze zpracování dat od sběru až po interpretaci. Ve skutečnosti jde tedy o metodický koncept zahrnující velkou šíři metod a způsobů práce. Celý systém je podřízen jedinému cíli, nalézt v datech zajímavé, netriviálně skryté, ale potenciálně užitečné informace. Hovoříme-li o dolování z dat, máme tedy na mysli spíše než speciální statistické metody jejich tvůrčí skloubení. Tato koncepce byla využita i při přípravě výukového kurzu „Zavedení technologie data miningu a analýzy dat genových expresních map do výuky“ dostupného v rámci e-learningového portálu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Metodika tvorby bibliografických citací

Autor: Jiří Kratochvíl, Petr Sejk, Věra Anthová, Marek Stehlík

anotační obrázek

Publikace Metodika tvorby bibliografických citací obsahuje interaktivní tutoriály, v nichž se čtenář dozví, jak citovat podle nejčastěji užívaných citačních stylů v akademickém prostředí (např. ISO 690, Harvard, Vancouver apod.), seznámí se se základními pravidly citační a publikační etiky (včetně problematiky plagiátorství) a online aplikacemi EndNoteWeb a Zotero, s jejichž pomocí lze do textového editoru vkládat citační údaje a formátovat je podle podle požadavků stovek vědeckých časopisů. Součástí příručky jsou i materiály informující o základních indikátorech pro hodnocení vědecké kvality časopisu nebo konkrétního autora (impact factor, h-index a zcela nově také SNIP a SJR) a návod k užívání správce publikační činnosti ResearcherID. První vydání této publikace bylo oceněno Cenou INFORUM 2011 Cena INFORUM 2011.

Semináře na téma zpracování digitálního videa

Autor: Michal Jurajda

anotační obrázek

Ústav patologické fyziologie ve spolupráci s CVT uspořádal v letním semestru školního roku 2005/06 cyklus tří seminářů věnovaných videotechnice se zaměřením na zpracování digitálního videa. Úvodní seminář cyklu se uskutečnil ve středu 24.5.06 v seminární místnosti ÚPF na Komenského náměstí 2. Jeho zaměření bylo spíše teoretické. Byly vyloženy základy problematiky digitálního videa tak, aby byly srozumitelné i začátečníkům.

RITM Report II

Autor: Daniel Schwarz

anotační obrázek

Informační technologie a telemedicína ve výuce lékařských oborů byly hlavním tématem semináře, jehož druhý ročník se uskutečnil na Lékařské fakultě Masarkovy univerzity 15. listopadu 2006. Při této příležitosti vzniklo druhé číslo publikace Report RITM, jehož elektronickou verzi máte právě před sebou. Převážná část aktivit, o kterých pojednávají jednotlivé příspěvky, byla na LF MU podpořena rozvojovým projektem MŠMT č. 125/2006. Vedle aktivit RITM prezentuje tato publikace také díla kolegů z 1. LF UK a z LF UP, se kterými vstupuje RITM a LF MU do meziuniverzitního projektu MEFANET s cílem vytvořit vzdělávací síť lékařských fakult v ČR.

Edukační sborník MEFANET Report 02

Autor: Daniel Schwarz, Lenka Šnajdrová

anotační obrázek

U příležitosti červnového zasedání Koordinační rady projektu MEFANET byla zástupcům zapojených lékařských fakult distribuována tištěná verze edukačního sborníku rozšířených příspěvků z konference MEFANET 2008. Sborník byl vydán v nákladu 1000 ks a je neprodejný; na každou lékařskou fakultu v České republice a na Slovensku bylo odesláno 60-100 ks. Sborník v elektronické podobě si můžete stáhnout zde.

Editoři: Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (IBA LF MU), doc. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D. (IBA LF MU), prof. MUDr. Stanislav Štípek, DrSc. (1. LF UK), prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc. (LF UP), Dr. Chris Paton (National Institute of Health Innovation, University of Auckland, New Zealand)

Edukační sborník MEFANET Report 03

Autor: Daniel Schwarz, Martin Komenda, Stanislav Štípek, Vladimír Mihál, Ladislav Dušek

anotační obrázek

V rámci konání konference lékařských fakult ČR a SR s mezinárodní účastí na téma e-learning a zdravotnická informatika ve výuce lékařských oborů MEFANET 2010 byla účastníkům a zástupcům zapojených lékařských fakult distribuována tištěná verze edukačního sborníku rozšířených příspěvků z konference MEFANET 2009. Sborník byl vydán v nákladu 1000 ks a je neprodejný; na každou lékařskou fakultu v České republice a na Slovensku bylo odesláno 60-100 ks. Sborník v elektronické podobě je dostupný níže.

Editoři: Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (IBA LF MU), Mgr. Martin Komenda (IBA LF MU), prof. MUDr. Stanislav Štípek, DrSc. (1. LF UK), prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc. (LF UP), doc. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D. (IBA LF MU)

Průvodce elektronickými databázemi LF a PřF

Autor: Jiří Kratochvíl, Věra Anthová, Ludmila Moravcová, Martina Antlová, Marek Stehlík

anotační obrázek

Průvodce elektronickými databázemi LF a PřF obsahuje interaktivní průvodce nejdůležitějšími elektronickými zdroji, jejichž licence byla zakoupena Masarykovou univerzitou, případně Přírodovědeckou nebo Lékařskou fakultou. Publikace je určena pro akademické pracovníky i studenty LF a PřF, přičemž část multioborových databází je použitelná jak pro ostatní fakulty MU, tak i širokou mimouniverzitní veřejnost využívající v díle zmíněné elektronické zdroje.

Testovací agenda na LF MU

Autor: Martin Komenda

anotační obrázek

V dnešní době se na univerzitách stále rozmáhá využívání informačních technologií pro testování znalostí studentů jak v průběhu semestru, tak i ve zkouškovém období. I přes fakt, že Lékařská fakulta je lehce specifická svým zaměřením, organizací výuky a nároky na studenty, stává se elektronické testování stále rozšíšenějším. Hlavními pozitivními faktory jsou především úspora času zkoušejícího, finanční nenáročnost potřebného softwarového vybavení a přehlednost výsledků v plné kompatibiltě se zadáváním výsledného hodnocení v prostředí Informačního systému Masarykovy univerzity. Po několika letech ostrého provozu v předmětech vyučovaných na Lékařské fakultě MU, se stala metoda testování studentů přes počítač či odpovědní listy hojně využovanou. Zajímavým pohledem jsou praktické zkušenosti samotných vyučujících, kteří se rozhodli nasadit elektronické testování ve svých předmětech.