Výukové publikace a autorská díla

Program rozvoje postgraduálního medicínského vzdělávání

Autor: Petr Štourač, Jana Djakow, Hana Harazim, Martin Komenda, Martina Kosinová, Denisa Osinová, Jana Plevková, Petra Růžičková, Daniel Schwarz, Tamara Skříšovská, Tereza Vafková

V rámci česko-slovenské spolupráce vznikla sada čtyř předmětů primárně cílených na doktorské studenty: Kolaborativní učení s virtuálním pacientem, Simulation Based Learning a debriefieng I, Tvorba a využití OSCE, Základy andragogiky. Hlavním cílem je systematicky rohloubit znalosti v inovativních metodách výuky lékařských a nelékařských disciplínách.

První pomoc

Autor: Simona Saibertová, Kůřil Pavel, Pospíšil Michal, Vařeková Vlasta

anotační obrázek

Skripta První pomoc v elektronické podobě obsahují základní poznatky sloužící pro výuku neodkladné první pomoci v přednemocniční péči. Jejich cílem je poskytnutí základních informací a teoretických poznatků potřebných ke správnému a účelnému provádění první pomoci s ohledem na bezpečnost zachránce i zachraňovaného. V posledních letech došlo k velkému vývoji a změnám v poskytování první pomoci za účelem co nejvíce zefektivnit první pomoc a dosáhnout tak co největšího benefitu pro postiženého. Tato publikace poskytuje základ informací podle nejnovějších studií a doporučení odborných společností a je pouze odrazovým můstkem pro praktickou výuku, která je nezbytnou součástí pro osvojení základních algoritmů při poskytování první pomoci.

Onemocnění sliznice ústní dutiny – repetitorium a atlas

Autor: Lydie Izakovičová Hollá, Antonín Fassmann, Hana Poskerová, Petra Bořilová Linhartová, Jan Vokurka, Zdeněk Daněk

anotační obrázek

Tato elektronická publikace zahrnuje učební text a k němu příslušející obrazovou databázi patologických stavů na sliznicích dutiny ústní. Úvodní kapitoly zahrnují obecné poznatky o ústních sliznicích. Dále následují kapitoly týkající se jednotlivých onemocnění včetně diferenciálně diagnostických poznámek.

Vybrané kapitoly z intenzivní ošetřovatelské péče

Autor: Olga Suková, Zdeňka Knechtová

anotační obrázek

Skriptum Vybrané kapitoly z intenzivní ošetřovatelské péče je určeno pro studenty oboru Intenzivní péče a pro všeobecné sestry a zdravotnické záchranáře pracující na pracovištích intenzivní medicíny. Učební text přináší souhrn poznatků potřebných k vykonávání vybraných ošetřovatelských postupů týkajících se kriticky nemocných – vyhodnocování potřeb pacientů v intenzivní a následné intenzivní péči, hodnocení bolesti, detekce delirantních stavů, přístup k infekčnímu nemocnému (vč. přístupu k pacientovi s COVID-19), diagnostika a prevence svalové slabosti, monitorování centrálního nervového systému (intrakraniální tlak, zevní komorová drenáž atd.), diagnostika smrti mozku a péče o potenciálního dárce orgánů, specifické monitorovací techniky (trombelastografie, „blízká“ infračervená spektroskopie, elektrická impedanční tomografie, intraabdominální tlak) a terapeutická „hypotermie“ a invazivní monitorace tělesné teploty. Cílem publikace je poskytnout nejdůležitější informace vycházející z nejnovějších doporučení vedoucích ke zvyšování kvality poskytované ošetřovatelské péče.

Základy obecné neurologie pro studenty bakalářského studia ošetřovatelství a porodní asistence

Autor: Eva Vlčková, Blanka Adamová, Josef Bednařík, Tomáš Horák, Magda Horáková, René Jura, Milena Košťálová, Adéla Mitášová, Hana Ošlejšková, Martin Pail, Hana Petrášová, Jana Raputová, Andrea Šprláková-Puková, Pavel Štourač, Michaela Tomečková

anotační obrázek

Učební text je zaměřen na základy obecné neurologie v rozsahu určeném pro potřeby studentů bakalářského studia ošetřovatelství a porodní asistence. Poskytuje základní informace o funkčním a anatomickém uspořádání nervového systému, typech jeho poruch a možnostech vyšetření. Důraz je kladen na klinické projevy postižení jednotlivých funkčních či anatomických systémů (v relevantních případech včetně případných ošetřovatelských problémů a vhodného přístupu k nim) a také na používané vyšetřovací metody, a to zejména z hlediska jejich kontraindikací a možných komplikací, s nimiž se ošetřovatelský personál může setkat.

Základy speciální neurologie pro studenty bakalářského studia ošetřovatelství a porodní asistence

Autor: Eva Vlčková, Blanka Adamová, Josef Bednařík, Yvonne Benešová, Martina Bočková, Katarína Česká, Irena Doležalová, René Jura, Zdeněk Kadaňka, David Kec, Lenka Krajčovičová, Lenka Krbková, Adéla Mitášová, Hana Ošlejšková, Iva Šrotová, Michaela Tomečková

anotační obrázek

Učební text je zaměřen na základy speciální neurologie v rozsahu určeném pro potřeby studentů bakalářského studia ošetřovatelství a porodní asistence. Poskytuje základní informace o nejčastějších typech neurologických onemocnění dospělého i dětského věku. Důraz je kladen na klinické projevy jednotlivých onemocnění s cílem zajistit jejich správné rozpoznání ošetřujícím personálem v odpovídající klinické situaci (v relevantních případech včetně případných ošetřovatelských problémů a vhodného přístupu k nim). Pozornost je věnována také diagnostickým a terapeutickým možnostem jednotlivých diagnostických jednotek.

Vybrané kapitoly z porodní asistence

Autor: Radka Wilhelmová, Lucie Kašová, Natálie Sedlická, Lukáš Hruban, Petr Janků, Radan Doubek, Eva Hendrych Lorencová, Zdenka Hanušová, Miloslava Kameníková

anotační obrázek

Vybrané kapitoly Porodní asistence představují významnou část komplexu zásadních oborových znalostí. Jednotlivé kapitoly skript předkládají informace o poskytování péče a podpory ženě, v kterékoliv její životní fázi, zejména v průběhu fyziologického těhotenství, porodu a šestinedělí, a případně péče jejímu narozenému dítěti. Obsah pojímá problematiku nejenom z hlediska biomedicínských porodnických informací a dovedností, ale také z hlediska potřeb ženy a dítěte, tzn. péče zaměřené na ženu a její dítě. Texty jsou koncipovány pro výuku problémově a současně na studenta orientovanou. Koncept skript umožňuje jejich využití v rámci nejenom prezenční, ale i distanční formy výuky. V úvodu každé kapitoly jsou uvedeny cíle pro studující, v závěru kapitoly jsou opakovací otázky, případně kazuistika a kontrolní test. Práce s texty by měly ve výsledku přinést významně lepší nejenom teoretickou, ale také praktickou vybavenost studujících pro následující klinickou praxi v oboru porodní asistence.

Kapitoly z lékařské etiky

Autor: Josef Kuře, Renata Veselská, Petra Vysočanová, Kateřina Kintrová, Václav Zvoníček, Martin Pavlík, Jana Halámková, Ondřej Sláma

anotační obrázek

Učebnice Kapitoly z lékařské etiky podává stručný úvod do vybraných etických problémů současné medicíny. Je určena především studentům medicíny, může však sloužit i pro studenty dalších zdravotnických programů jako doplňující učební text předmětů zaměřených na etiku ve zdravotnictví nebo bioetiku. Texty jsou tedy vybranými kapitolami z lékařské etiky a tematicky nepokrývají celou její šíři. Limitovanost výběru témat byla dána formátem a strukturou výuky lékařské etiky v rámci studijního programu Všeobecné lékařství na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. Vybraných deset kapitol vzniklo ze zkušeností s výukou lékařské etiky formou seminářů pro menší skupiny studentů a studentek Všeobecného lékařství a pro tuto výuku jsou primárně určeny. Jsou tedy studijními materiály pro seminář lékařské etiky a podávají pouze základní přehled, aniž by poskytovaly vyčerpávající výklad jednotlivých témat.

Vybrané kapitoly z rekonstrukční chirurgie

Autor: Tomáš Kempný, Jakub Holoubek, Martin Knoz, Břetislav Lipový

anotační obrázek

Ve čtyřech výukových videích je popsána rekonstrukce prsu pomocí vlastní tkáně (DIEP lalokem z podbřišku a gracilis lalokem z vnitřní strany stehna), rekonstrukce palce ruky pomocí kombinovaného přenosu palce a druhého prstu z nohy a odběr volné vaskularizované fibuly. Videa demonstrují předoperační stav, detailně okomentovaný průběh operace i výsledný pooperační stav.

Výživa dětí

Autor: Dagmar Procházková, Zlata Kapounová a kolektiv

anotační obrázek

Skripta jsou věnována výživě v dětském věku. Jsou určena studentům lékařských fakult, nutričním terapeutům, nemocničním pediatrům a praktickým lékařům pro děti a dorost. Zabývají se otázkou výživy zdravých a nemocných dětí z pohledu současných trendů v medicíně v širších souvislostech. Zahrnují hodnocení výživového stavu dítěte, následnou nutriční péči a indikace intervenční výživy. Ukazují možnosti diagnostiky a terapie v ambulantní i nemocniční léčbě.