Síť lékařských fakult MEFANET uspořádala 6. ročník své tradiční a prestižní konference s mezinárodní účastí
V brněnském hotelu International se ve dnech 27.–28. listopadu 2012 konal již 6. ročník konference MEFANET, na které se pravidelně potkávají pedagogové a studenti všech lékařských fakult z České republiky a ze Slovenska spolu s odborníky v oblasti zdravotnické informatiky a elektronické podpory výuky. Vedle metodických a pedagogických aspektů e-learningu na lékařských fakultách se letošní konference opět zabývala i dopadem tohoto fenoménu na konkrétní obor medicíny – tematicky zaměřené sympozium tentokrát směřovalo do oblasti ortopedie, revmatologie a fyzioterapie.
MEFANET 2008 představil moderní metody výuky a studia na lékařských fakultách
Ve dnech 20.-21. listopadu 2008 se v brněnském hotelu Voroněž konal již druhý ročník konference MEFANET, zaměřené na e-learning a zdravotnickou informatiku ve výuce lékařských oborů. Kromě obecných témat souvisejících s moderními metodami výuky se letošní ročník konference soustředil zejména na obory zubní lékařství, stomatologie a maxilofaciální traumatologie.
Interaktivní algoritmy pro výuku vybraných témat akutní medicíny
Algoritmizace a procesní řízení léčebného procesu se s rozvojem systémů řízení kvality a vyhodnocování vlastní kvality péče stává hitem současnosti. Je zřejmé, že procesně myslící lékař dokáže na náhle vzniklé situace, jimiž se akutní medicína hemží, reagovat efektivněji, rychleji a ekonomičtěji. Webový portál AKUTNE.CZ se prostřednictvím interaktivních výukových algoritmů snaží o simulaci rozhodovacího procesu u akutního pacienta. Jednoznačným cílem je, aby si student uchoval v paměti správné postupy vedoucí k řešení akutních situací. Obsahem tohoto souborného díla je 22 algoritmů v českém i anglickém jazyce, ve kterých jsou interaktivní formou zpracována témata akutní medicíny, a to od přednemocniční péče až po péči vysoce specializovanou ve formě nemocniční péče o kriticky nemocné.
Medical English
Předmět Angličtina I. pro lékaře, který je vyučován na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity, nabízí e-learningové materiály, které by měly studentům pomoci procvičit jejich znalosti obecné a lékařské angličtiny. Tyto materiály jsou uspořádány do interaktivní osnovy, aby bylo jednoduché nalézt potřebná témata či materiály. E-learningové materiály jsou plně interaktivní a poskytují zpětnou vazbu pro všechna cvičení. Pro poslech hlasových nahrávek je potřeba mít nainstalován RealPlayer.
Podpora výuky - Ošetřovatelské postupy
V možnosti využití e-learningových kurzů spatřujeme obrovský potenciál, který umožní zkvalitnit výuku zvláště výrazným rozšířením možností samostudia u studentů prezenční a zejména kombinované formy studia.Celé výukové dílo obsahuje zpracovaný studijní textový materiál, fotodokumentace, videozáznamy, využívá možností okamžité zpětné vazby a korekce nesprávných postupů. Vyučující má možnost odkazů na záznam odpovídajícího procesu jednotlivých ošetřovatelských úkonů i v době, kdy je výuka zaměřena na jinou odbornou problematiku, což zajišťuje kontinuální možnost autoregulačních učebních mechanismů.
Podpora výuky - Ošetřovatelské postupy je vůbec prvním e-kurzem, který vznikl na Lékařské fakultě Masarykovy university. Jeho struktura je velice pečlivě dělena do jednotlivých modulů, které odpovídají týdnům výuky. Hlavními přednostmi kurzu jsou především jeho grafická a obsahová propracovanost.
E-kurz Ošetřovatelství v primární péči
Kurz Ošetřovatelství v primární péči je jedním z prvních propracovanějších elektronických kurzů, který je studentům Lékařské fakulty Masarykovy univerzity dostupný v Informačním systému MU. Obsahuje mimo jiné studijní e-materiály, užitečné odkazy na odborné webové servery, procvičovací testy a diskusní fóra. Vše je součástí přehledné interaktivní osnovy, která studenta provází celým kurzem.
Hematoonkologie a elektronické testy
Dalším krokem vpřed v modernizaci výuky na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity je využití elektronických testů pro závěrečné hodnocení studentů po stážích. Cvičné průběžné ověřování znalostí i ostré finální zkoušení s pomocí odpovědníků v Informačním systému MU získávají stále větší oblibu nejen u vyučujících, ale především u samotných studentů. Každé dva týdny během semestru se v prostorách počítačové učebny IBA realizují elektronické testy pro studenty, kteří právě ukončili stáž.
Edukační sborník MEFANET Report 04
Konference MEFANET 2010 se vedle obecných aspektů elektronické podpory výuky zabývala také dopadem tohoto fenoménu na morfologické obory medicíny. Jedním z výstupů ze setkání odborníku z oblasti medicínského vzdělávání bylo vydání tištěného postkonferenčního edukačního sborníku MEFANET report 04, který je distribuován na každou českou a slovenskou lékařskou fakultu. Dílo obsahuje výhradně anglicky psané příspěvky a je dostupné také v elektronické podobě.
Editoři: Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (IBA LF MU), Mgr. Martin Komenda (IBA LF MU), prof. MUDr. Stanislav Štípek, DrSc. (1. LF UK), prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc. (LF UP), doc. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D. (IBA LF MU)
Konference MEFANET 2007: informační techologie pro vzdělávací síť lékařských fakult
21.-22. listopadu 2007 se v prostorách brněnského hotelu Voroněž konala konference MEFANET 2007, která se zabývala využitím moderních informačních a komunikačních technologií a zdravotnické informatiky ve výuce lékařských oborů. Na první celostátní konferenci tohoto druhu se sjelo do Brna přes 160 účastníků - převážně vysokoškolských pedagogů z lékařských fakult, ale zastoupeni byli i studenti medicíny a specialisté z oblasti zdravotnické informatiky.
Přístup do DynaMed pro LF MU
Pro LF MU se podařilo vyjednat roční přístup (09/2006 - 09/2007) do projektu DynaMed, který studentům zpřístupňuje více než 1800 klinicky orientovaných výtahů z předních respektovaných publikací, od lékařských společností i jednotlivých přispěvovatelů.
Pro LF MU se podařilo vyjednat roční přístup (09/2006 - 09/2007) do projektu DynaMed, který studentům zpřístupňuje více než 1800 klinicky orientovaných výtahů z předních respektovaných publikací, od lékařských společností i jednotlivých přispěvovatelů.