E-learning

Podpora výuky - Ošetřovatelské postupy

Autor: Andrea Pokorná, Nina Hrtoňová, Marek Stehlík, Martin Komenda

anotační obrázek

V možnosti využití e-learningových kurzů spatřujeme obrovský potenciál, který umožní zkvalitnit výuku zvláště výrazným rozšířením možností samostudia u studentů prezenční a zejména kombinované formy studia.Celé výukové dílo obsahuje zpracovaný studijní textový materiál, fotodokumentace, videozáznamy, využívá možností okamžité zpětné vazby a korekce nesprávných postupů. Vyučující má možnost odkazů na záznam odpovídajícího procesu jednotlivých ošetřovatelských úkonů i v době, kdy je výuka zaměřena na jinou odbornou problematiku, což zajišťuje kontinuální možnost autoregulačních učebních mechanismů.

Podpora výuky - Ošetřovatelské postupy je vůbec prvním e-kurzem, který vznikl na Lékařské fakultě Masarykovy university. Jeho struktura je velice pečlivě dělena do jednotlivých modulů, které odpovídají týdnům výuky. Hlavními přednostmi kurzu jsou především jeho grafická a obsahová propracovanost.

E-kurz Ošetřovatelství v primární péči

Autor: Miroslava Kyasová, Martin Komenda

anotační obrázek

Kurz Ošetřovatelství v primární péči je jedním z prvních propracovanějších elektronických kurzů, který je studentům Lékařské fakulty Masarykovy univerzity dostupný v Informačním systému MU. Obsahuje mimo jiné studijní e-materiály, užitečné odkazy na odborné webové servery, procvičovací testy a diskusní fóra. Vše je součástí přehledné interaktivní osnovy, která studenta provází celým kurzem.

Hematoonkologie a elektronické testy

Autor: Martin Komenda, Zdeněk Adam

anotační obrázek

Dalším krokem vpřed v modernizaci výuky na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity je využití elektronických testů pro závěrečné hodnocení studentů po stážích. Cvičné průběžné ověřování znalostí i ostré finální zkoušení s pomocí odpovědníků v Informačním systému MU získávají stále větší oblibu nejen u vyučujících, ale především u samotných studentů. Každé dva týdny během semestru se v prostorách počítačové učebny IBA realizují elektronické testy pro studenty, kteří právě ukončili stáž.

Edukační sborník MEFANET Report 04

Autor: Daniel Schwarz, Martin Komenda, Stanislav Štípek, Vladimír Mihál, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Konference MEFANET 2010 se vedle obecných aspektů elektronické podpory výuky zabývala také dopadem tohoto fenoménu na morfologické obory medicíny. Jedním z výstupů ze setkání odborníku z oblasti medicínského vzdělávání bylo vydání tištěného postkonferenčního edukačního sborníku MEFANET report 04, který je distribuován na každou českou a slovenskou lékařskou fakultu. Dílo obsahuje výhradně anglicky psané příspěvky a je dostupné také v elektronické podobě.
 

Editoři: Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (IBA LF MU), Mgr. Martin Komenda (IBA LF MU), prof. MUDr. Stanislav Štípek, DrSc. (1. LF UK), prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc. (LF UP), doc. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D. (IBA LF MU)

 

Konference MEFANET 2007: informační techologie pro vzdělávací síť lékařských fakult

Autor: Daniel Schwarz, Lenka Šnajdrová

anotační obrázek

21.-22. listopadu 2007 se v prostorách brněnského hotelu Voroněž konala konference MEFANET 2007, která se zabývala využitím moderních informačních a komunikačních technologií a zdravotnické informatiky ve výuce lékařských oborů. Na první celostátní konferenci tohoto druhu se sjelo do Brna přes 160 účastníků - převážně vysokoškolských pedagogů z lékařských fakult, ale zastoupeni byli i studenti medicíny a specialisté z oblasti zdravotnické informatiky.

Přístup do DynaMed pro LF MU

Autor: Daniel Schwarz

anotační obrázek

Pro LF MU se podařilo vyjednat roční přístup (09/2006 - 09/2007) do projektu DynaMed, který studentům zpřístupňuje více než 1800 klinicky orientovaných výtahů z předních respektovaných publikací, od lékařských společností i jednotlivých přispěvovatelů.

Pro LF MU se podařilo vyjednat roční přístup (09/2006 - 09/2007) do projektu DynaMed, který studentům zpřístupňuje více než 1800 klinicky orientovaných výtahů z předních respektovaných publikací, od lékařských společností i jednotlivých přispěvovatelů.

Zavedení technologie data miningu a analýzy dat genových expresních map do výuky

Autor: Jiří Jarkovský, Danka Némethová, Eva Gelnarová, Eva Budinská, Klára Kubošová, Lukáš Kokrment, Ladislav Dušek

anotační obrázek

Data mining (DM; dolování z dat nebo vytěžování dat) je široce používanou metodikou pro práci s rozsáhlými datovými soubory, často však provázenou nepochopením nebo s přehnaným očekáváním. Výjimkou není ani klinický výzkum pracující s rozsáhlými a heterogenními soubory dat. DM obecně využívá metod, které jsou dostupné i v běžných statistických nástrojích, nicméně nabízí jednotlivé postupy v souvislostech a vazbách, které ve formě standardizované komplexní metodiky pokrývají všechny fáze zpracování dat od sběru až po interpretaci. Ve skutečnosti jde tedy o metodický koncept zahrnující velkou šíři metod a způsobů práce. Celý systém je podřízen jedinému cíli, nalézt v datech zajímavé, netriviálně skryté, ale potenciálně užitečné informace. Hovoříme-li o dolování z dat, máme tedy na mysli spíše než speciální statistické metody jejich tvůrčí skloubení. Tato koncepce byla využita i při přípravě výukového kurzu „Zavedení technologie data miningu a analýzy dat genových expresních map do výuky“ dostupného v rámci e-learningového portálu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Metodika tvorby bibliografických citací

Autor: Jiří Kratochvíl, Petr Sejk, Věra Anthová, Marek Stehlík

anotační obrázek

Publikace Metodika tvorby bibliografických citací obsahuje interaktivní tutoriály, v nichž se čtenář dozví, jak citovat podle nejčastěji užívaných citačních stylů v akademickém prostředí (např. ISO 690, Harvard, Vancouver apod.), seznámí se se základními pravidly citační a publikační etiky (včetně problematiky plagiátorství) a online aplikacemi EndNoteWeb a Zotero, s jejichž pomocí lze do textového editoru vkládat citační údaje a formátovat je podle podle požadavků stovek vědeckých časopisů. Součástí příručky jsou i materiály informující o základních indikátorech pro hodnocení vědecké kvality časopisu nebo konkrétního autora (impact factor, h-index a zcela nově také SNIP a SJR) a návod k užívání správce publikační činnosti ResearcherID. První vydání této publikace bylo oceněno Cenou INFORUM 2011 Cena INFORUM 2011.

Semináře na téma zpracování digitálního videa

Autor: Michal Jurajda

anotační obrázek

Ústav patologické fyziologie ve spolupráci s CVT uspořádal v letním semestru školního roku 2005/06 cyklus tří seminářů věnovaných videotechnice se zaměřením na zpracování digitálního videa. Úvodní seminář cyklu se uskutečnil ve středu 24.5.06 v seminární místnosti ÚPF na Komenského náměstí 2. Jeho zaměření bylo spíše teoretické. Byly vyloženy základy problematiky digitálního videa tak, aby byly srozumitelné i začátečníkům.

RITM Report II

Autor: Daniel Schwarz

anotační obrázek

Informační technologie a telemedicína ve výuce lékařských oborů byly hlavním tématem semináře, jehož druhý ročník se uskutečnil na Lékařské fakultě Masarkovy univerzity 15. listopadu 2006. Při této příležitosti vzniklo druhé číslo publikace Report RITM, jehož elektronickou verzi máte právě před sebou. Převážná část aktivit, o kterých pojednávají jednotlivé příspěvky, byla na LF MU podpořena rozvojovým projektem MŠMT č. 125/2006. Vedle aktivit RITM prezentuje tato publikace také díla kolegů z 1. LF UK a z LF UP, se kterými vstupuje RITM a LF MU do meziuniverzitního projektu MEFANET s cílem vytvořit vzdělávací síť lékařských fakult v ČR.